Nieuwe uitdagingen - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Suze Bosch - WaarBenJij.nu Nieuwe uitdagingen - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Suze Bosch - WaarBenJij.nu

Nieuwe uitdagingen

Door: suzevandenbosch

Blijf op de hoogte en volg Suze

26 Januari 2012 | Ghana, Bolgatanga

Ha mensen!

Het is weer de hoogste tijd voor een verslagje. Als ik de weerberichten zo hoor in Nederland, ben ik nog steeds bij met het vertoeven hier in dit aangename klimaat. Nu is het nog genieten met koele ochtenden en nachten, en een lekker windje die ze ‘’Harmatan’’ noemen. ’s Middags tussen 12 en 3 kan het wel flink warm zijn. De Ghanezen zelf zijn niet zo weg van deze tijd van het jaar. Het is ‘winter’, en de wind zorgt voor een droge huid, veel stof en kwaaltjes: sommigen snotteren er flink op los. Ze zijn niets gewend, vergeleken met Holland, denk ik dan haha.
Het is wel te merken dat het nu steeds wat warmer wordt, over een week of 3 gaan de temperaturen hier omhoog schieten. De maanden maart en april kan het zo’n 45 graden worden…

In tegenstelling met het primitieve gastgezin, ben ik met m’n nieuwe werk gelukkig van alle gemakken voorzien. Werkruimte met ventilator, elektriciteit, waterkokertje, WC en zelfs internet de hele dag door. Op straat kun je goedkoop eten en drinken kopen; kortom alles in de buurt wat ik nodig heb! Ik heb een laptop mee, kan dus lekker werken… en af en toe ontdekken hoe verslavend Facebook is.. en oh ja, ik heb m’n fiets ingeruild voor een scooter. Ook fijn ;-)

De komende 3 maanden werk ik voor de Youth Harvest Foundation Ghana (YHFG). Een NGO (ontwikkelingsorganisatie) in Bolgatanga. Sinds 2003 zet de YHFG zich in voor jongeren in Bolgatanga en omstreken. Bolga is een middelgrote ‘stad’, met zo’n 70.000 inwoners (stand uit 2003). Missie van YHFG is: een onafhankelijke en zelfvoorzienende jeugd in een gezonde leefomgeving. Hoe doen ze dat? door de jongeren training en faciliteiten te bieden. YHF heeft o.a. ingang in 8 reguliere scholen in Bolgatanga waar middelbaar en voortgezet onderwijs wordt gegeven. Leerlingen op deze scholen kunnen lid worden van YHF en op deze manier deelnemen aan extra lessen die tijdens vrije uren of na schooltijd in een klaslokaal daar worden gegeven door met name vrijwilligers. De focus ligt op reproductive health: voorlichting over gezondheid zoals sexuele voorlichting. De laatste jaren heeft JHF veel onderzoek gedaan naar de kennis en behoeften van de jongeren hier. Dit is één van de onderwerpen die aandacht nodig hebben, doordat het een taboe is, is er weinig kennis over Hiv/aids, zwangerschap, rechten, hygiëne et c.
Youth Harvest heeft een ‘jeugdcentrum’ (waar ook mijn werkplek is). Jongeren die lid zijn kunnen daar internetten, een voetbal lenen, terecht met hun problemen bij de Social Worker et c.

Daarnaast doet YHF veel projecten om ondernemerschap/werkgelegenheid te bevorderen bij de jongeren. Maar daarover later meer!

Op m’n eerste dag bij YHFG wordt ik tijdens de ‘’maandagmorgenmeeting’’ verrast met de mededeling dat ík het openingsgebed mag doen. Dat is een gewoonte zodra een nieuwe vrijwilliger binnenkomt. Het typeert eigenlijk gelijk de cultuur van YHFG: een warme groep waar je je snel thuis voelt, je bent direct lid van de ‘familie’, wordt betrokken in alles wat ze doen. Het brein achter YHFG is John, een Ghanees. Hij heeft o.a. gestudeerd in Nederland en houdt er dus een ‘Westerse’ denkwijze op na. Daarom is het prettig werken hier: op tijd komen is op tijd komen en er komen zaken van de grond.
Maar je hebt vooral vrijheid om zelf te doen wat je leuk vindt.




Momenteel ben ik samen 1 andere vrijwilliger, Maarten, die zich met budgetten en projectplanning bezighoudt.
De afgelopen 1,5 week heb ik me vooral georiënteerd, nog een verslagje getypt over Karimega, gelezen, mijn taken bekeken en besproken, naar wat meetings geweest, scholen bezocht om te informeren dat ik les ga geven et c.

Mijn taken hier: ik draai mee in de lessen op 2 scholen. 1 groep ga ik Reproductive Health geven en 1 groep ga ik ‘ondernemerschap/vaardigheden’ geven. Dat laatste is de grootste uitdaging, want dat is nog niet doorontwikkeld. Er is geen kant en klaar lesmateriaal voor, vooral omdat het wat ingewikkelder ligt.
Er is wel van alles geprobeerd, maar de laatste vrijwilliger schreef in haar verslag dat lesmateriaal wat er ligt te Westers ingestoken is. Met dat programma zet de klas een minionderneming op.
Dit is een stap te ver: De focus zou volgens haar eerst meer moeten liggen op het ontwikkelen van persoonlijke vaardigheden/ontwikkeling.
Ik citeer: ‘’bij de jongeren hier heerst een gebrek aan zelfbewustzijn, zelfvertrouwen, vermogen om in mogelijkheden te denken en een gebrek aan creativiteit’’.
Maar ook het vermogen een discussie in de klas te kunnen voeren, of echt te luisteren naar elkaars ideeën.

Zonder die basisvaardigheden is het niet mogelijk jongeren écht iets bij te brengen over ondernemerschap.
Dat is dus mijn missie. Succes! ;-) Het zijn nou geen vaardigheden die je zo één twee drie effe aanleert. En ik ben ook niet bepaald thuis in het onderwijs. En daarnaast: lesgeven is hier niet makkelijk. De concentratie is slecht, leerlingen zijn niet gewend veel feedback te geven dus ze komen moeilijk los. Et cetera. Zal straks wel duidelijk worden in m’n toekomstige blogs.

Ik ben eigenwijs genoeg om te denken dat ik hier toch wel wat mee kan. Na ruim 2 maanden heb ik gelukkig wel een beetje door hoe de jongeren denken, en waarom ze zo denken. Het voordeel van observeren. En ik heb via via wat materiaal met tools en oefeningen op dit gebied. Dus voor nu heb ik besloten zelf een simpel programma in elkaar te draaien van ca 10 lessen. En als het werkt, dan vormt het hopelijk een basis voor meer trainingen hier.
Gewoon 100 keer per dag tegen mezelf zeggen dat ik dit kan. En dat het niet perfect hoeft. Ook m’n Engels niet. Één op één gaat het Engels praten inmiddels aardig…maar voor een groep?! Deze week heb ik de eerste kennismakingsles gehad met de jongeren. Ze zaten er voor mijn gevoel nog een beetje sceptisch in, dat ik een ander programma ga volgen. Een minionderneming opzetten klinkt veel leuker; dan leren over jezelf, wat je talenten zijn, leren luisteren en discussiëren. Gelukkig had ik hulp van Abigail (de Social Worker van YHF) die e.e.a. heeft uitgelegd tot ze het beter begrepen. Flinke uitdaging dus!

Daarnaast ondersteun ik als ik tijd over heb met projecten hier. En dat vooral vanuit m’n marketingervaring. Deze week heb ik al een opzetje voor een brochure gemaakt voor YHF om meer vrijwilligers te werven.… en dat is gewoon ff lekker ‘’knallen’’zoals ik geleerd heb bij Kruidvat. ;-)

Maar toch, de eerste weken zijn altijd lastig als je net ergens begint. Hoe werkt het… wat verwachten ze van mij… kan ik dit wel… Het is altijd weer in het diepe gegooid worden, zeker hier.
Ik merk wel wat ik veegeleerd heb de afgelopen weken. En ik merk vooral dat je bepaalde trekjes of denkpatronen niet zomaar afleert…. Maar je even teruggeworpen bent op jezelf zoals ik de afgelopen maanden, ga je ook veel beter reflecteren bij alles wat je doet. Ik merk dat ik mezelf veel meer afrem, of juist aanspoor, of complimentjes geef.

De baas zijn over dat gemene monstertje in je, daar gaat het om!
Ik heb er zelfs 2: één die altijd de grootste uitdagingen opzoekt, en één die vervolgens zegt dat ik het niet kan. Dat zoiets kan huishouden in 1 persoon is me af en toe een raadsel. Ruzie hebben ze in ieder geval vaak zat…. Zijn er mensen die dat herkennen ;-)?

M’n blog bijwerken is gelukkig is altijd weer een mooie manier om het ook voor mezelf op een rijtje te zetten.

En oh ja, morgen ga ik terug naar Karimenga om daar m’n 25e verjaardag op Ghaneze wijze te vieren… heb er zin aan! ;-) ;-)

  • 26 Januari 2012 - 11:40

    Thina:

    Hi meissie!

    Super weer iets van je te horen! En wat super stoer, wat je allemaal gaat doen!!
    Echt een uitdaging!

    Super fijne dag morgen, ik probeer ff te bellen! :-)
    Kaartje zal wel niet op tijd aankomen.

    Geniet en ben super trots op joe! ;)

    Dikke kus van ons

  • 26 Januari 2012 - 12:13

    Terese:

    Ha Suus,

    Super leuk weer een verhaal van jou zeg...! Zo te lezen vermaak je je daar nog goed..!
    Ben benieuwd hoe je het ga vinden om voor de "klas" te staan...! (hopen dat ze beter opletten, als dat wij op de havo deden..;-) )
    Geniet er vooral van, want voordat je het weet zit je weer hier in dit koude kikkerlandje..!
    Hele fijne dag morgen!

    Liefs ons

  • 26 Januari 2012 - 12:46

    Simone ASW:

    Dag lieve Suze

    Wat een mooi verhaal weer. En natuurlijk gaat het je lukken, onderwijs geven is niet zo moeilijk! En met jouw inlevingsvermogen kom je ook al een heel eind!

    Geniet van je nieuwe job en tot snel! :D

    Liefs
    Simone

    (en van Bernadette, Aïcha en José)

  • 26 Januari 2012 - 14:42

    Henk En Willy Van Ee:

    Nou zeg dat was weer een heel verhaal.
    Leuk omdat allemaal te lezen.
    De zaken gaan vooruit dat je je fiets heb ingeruild voor een scooter.
    Die man van die vrachtwagen kan zijn trailer ook beter inruilen.
    We willen je ook Feliciteren met je verjaardag.
    En nog maar vele gezonde jaren zullen we maar hopen.
    Zeg maar een fijne dag morgen.
    We hopen Dinsdag bijgezondheid naar Holland te gaan.
    De groetjes van uit Fort Macleod doei.

  • 26 Januari 2012 - 14:58

    Maike:

    Lieve Suusje,
    Wat een mooi verhaal weer... En ja, heel herkenbaar hoe je je werksituatie omschrijft ;)
    Je hebt weer veel meegemaakt, wel fijn nu hele dag internet! :) Heel veel succes weer met alles en benieuwd hoe je morgen daar je b-day gaat vieren!! Dikke kus

  • 26 Januari 2012 - 18:34

    Michiel:

    Zo, motorduiveltje! Je hebt je al aardig aangepast daar. We wensen je een heugelijke verjaardag daar in Karimenga, wordt vast heel gezellig. Breng onze groeten over, we vinden het heel jammer dat nu niet zelf te kunnen doen. Veel succes met je werk, en wat die twee monstertjes betreft: je weet inmiddels wel hoe wij daar over denken, toch? Op mijn FB-pagina heb ik trouwens een selectie van onze foto's op onderwerp gezet. Benieuwd naar je volgende verhaaltje.

  • 26 Januari 2012 - 19:35

    Sander:

    Dag Zusje,

    Morgen je verjaardag! we zullen je wel missen hier, want morgen vier ik mijn verjaardag. Dat kan nu, omdat jij er niet bent.........

    Mooi verhaal weer, met natuurlijk als hoogtepunt dat monstertje. Ja, ik herken wel wat van jou probleem. eerst jezelf overschatten, en vervolgens weer onderschatten. Ben benieuwd hoe het je zal vergaan voor de klas. ik denk dat je dat goed af zal gaan.

    in ieder geval goeie verjaardag toegewenst, en veel succes de komende tijd.

    Sander

  • 26 Januari 2012 - 21:53

    Karla:

    He Suus,

    Alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Een gezellige dag en we denken aan je en
    zijn benieuwd hoe ze het daar vieren.

    Hartelijke groeten
    de Bronsjes

  • 27 Januari 2012 - 07:39

    Simone:

    HIEP HIEP HOERAAAA! gefeliciteerd! Fijne dag vandaag en we drinken er eentje op jou bij ASW :D

    xx

  • 27 Januari 2012 - 16:51

    Janine :

    Hee. Suze
    Echt heel erg leuk om te lezen dat ik er een collega bij heb! Ik ben benieuwd naar je verhalen voor de klas. Concentratieverlies is niet typisch Ghana want daar lijden ze hier ook aan. Wat voor leeftijd heb je? Of doen ze daar niet aan leeftijd en net zoals in arabië of jarig op 1 januari of 1 juli.
    Sta je mannetje en je gaat het helemaal redden. Als je nog tips nodig heb, dan hoor ik het wel ;-)
    Ook leuk dat je nu eindelijk je werkervaring ook kan inzetten, hopelijk gaan ze het daar dan verder oppakken. Succes met je projecten daar en je monstertje!
    Geniet nog van de koele lucht daar, voordat je sta te puffen in 45 graden ;-)
    Tot je volgende blog!
    Kus

  • 27 Januari 2012 - 18:46

    Janneke:

    Ha Suze..

    Veel succes met alles, klinkt allemaal erg leuk..!
    En niet twijfelen aan jezelf, ik ben er van overtuigt dat je er goed in bent.
    Je voelt de mensen daar goed aan en daarnaast weet je van aanpakken :-)
    Ik geloof er in!:-)

    Groetjes, Janneke

  • 27 Januari 2012 - 21:37

    Margreet:

    Ha Suus,

    Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag!!
    Nog vele jaren toegewenst!


  • 28 Januari 2012 - 12:56

    Bj En Fam:

    Ha Suus

    Allereers nog van harte met je verjaardag!
    En nog wel een kwart eeuw!! Dat zul je de rest van je leven herinneren waar je dat gevierd heb!

    Heel veel succes met je nieuwe job/uitdaging!
    Zet hem op, je kunt het, en we kijken uit naar je volgende verslag.

    gr
    Ons
    Ps; met schoonpa gaat het gelukkig weer wat beter!

    gr
    Ons

  • 30 Januari 2012 - 14:33

    Dineke:

    Ha lieve Suze,

    Allereerst nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Van je mam hoorde ik afgelopen zaterdagavond dat dit op originele Ghanese wijze is gevierd!!! Mooi man!!
    Tja en dan nu je nieuwe uitdagingen.......! Ik heb erg genoten van je verhaal en herken een heleboel zaken hoor! En met name dat monstertje in jou dat is een heel boeiend proces wat je door maakt!

    Kijk.....Suus er zijn een heleboel mensen op deze wereld die wanneer ze jou verhaal zouden lezen geen enkele ambitie hebben om les te gaan geven in een vreemd land. En er ook gewoon niet aan beginnen.
    Jij hebt die stap wel bewust gezet en natuurlijk kom jij jezelf ook hier weer tegen. Het feit dat je enerzijds goed observeert, nadenkt en bedenkt dat je een grote uitdaging wel aan kunt en anderzijds je een beetje schrikt van jezelf zo van oeps......wat heb ik me nu weer op de hals gehaald! Dat betekent volgens mij dat jij het in je hebt om al die grote uitdagingen aan te gaan, anders zou het namelijk niet eens in je opkomen toch? Dat je het vervolgens weer een beetje af probeert te zwakken, geeft niks, je bent je ervan bewust maar probeer het in de juiste proporties te zien.
    Een mens kan altijd meer dat dat ie denkt!
    Gewoon doen!!!! En een keertje een beetje minder vlammen is helemaal niet erg! Dat hoort ook bij het leven.
    Maar bovenal geniet van je verblijf daar en geniet ook van jezelf met alles erop en er aan!

    Lieve groet,

    Dineke

  • 06 Februari 2012 - 21:25

    Brechtje:

    Ha Lief Zusje,

    Nog maar een paar weekjes, en dan hopen we samen een rondje te kunnen scheuren op die stoere scooter van je! Haha En hij doet het ook nog echt ook zo te horen, maar de km teller niet zeker?? ;)
    Ben benieuwd!!
    En ook hoe het gaat met lesgeven! Gewoon doen, professoren vragen ze wel voor universiteiten. ;)

    We spreken je snel!
    Xxxxx van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Bolgatanga

Afrika

November t/m begin januari: verblijf in dorpje Karimenga
(Noord Ghana, ca 25km vanaf stad Bolgatanga)

Karimenga is een mooi en klein dorpje met ca 500 inwoners. Het ligt helemaal in het noorden van Ghana (vrij arm en droog). Ik woon in een Ghanees gastgezin, zij zorgen voor onderdak en eten. De twee maanden dat ik hier zit kan ik wennen en de cultuur leren kennen. Ik ga daar helpen met het ‘’Greenhouse’’ project. Dit project is opgestart met hulp van vrijwilligers, het is een soort ‘’guesthouse’’ waar toeristen kunnen verblijven. De inkomsten gaan naar ontwikkeling van het dorpje. Ik kan helpen met praktische zaken en bijvoorbeeld kijken hoe ze meer toeristen kunnen trekken.
Daarnaast kan ik helpen op het schooltje in het dorp. Het onderwijs is vrij slecht, vooral in de meer afgelegen dorpen. (leerkrachten komen vaak niet opdagen door het slechte vervoer)
Verder ga ik meehelpen met het dagelijkse reilen en zijlen van mijn gastgezin.

Begin januari t/m eind april: verblijf Bolgatanga
(ook Noord Ghana)

Begin januari ga ik naar Bolgatanga, dit is een grotere stad. Ik woon daar ook in een gastgezin in een naburig dorpje. Ik ga werken voor de Youth Harvest Foundation (zie ook www.yhfg.org) Dit is een organisatie die zich bezighoudt met talentontwikkeling van jongeren. Zij werken op 8 scholen in Bolgatanga en geven extra onderwijs/voorlichting training op allerlei gebied. Seksuele voorlichting, family planning, ondernemerschap, landbouw, sport, muziek et cetera.
Ik ga daar samen met andere vrijwilligers meehelpen. Ik zal ook meehelpen trainingen geven et c.
Ik zal me proberen me vooral op business te richten en bewustwording.
Als vrijwilliger zonder onderwijsachtergrond ga ik niet met het doel daar het verschil te gaan maken, maar vooral met het doel andere culturen te ontmoeten en te leren van elkaar.

Half april t/m 4 mei: Rondreizen door Ghana
Ik ga nog 2 a 3 weken rondreizen door Ghana om uiteindelijk in Accra te eindigen en vanuit daar terug te vliegen naar Nederland.

Recente Reisverslagen:

19 April 2012

Het laatste verhaal

25 Maart 2012

Einde in zicht

13 Maart 2012

Familie op bezoek!

18 Februari 2012

Een begrafenis, gewenning en verborgen talenten

11 Februari 2012

jarig, juf spelen en geduld hebben
Suze

Actief sinds 12 Okt. 2011
Verslag gelezen: 12178
Totaal aantal bezoekers 194895

Voorgaande reizen:

07 November 2011 - 14 April 2012

Afrika

Landen bezocht: