Een begrafenis, gewenning en verborgen talenten - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Suze Bosch - WaarBenJij.nu Een begrafenis, gewenning en verborgen talenten - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Suze Bosch - WaarBenJij.nu

Een begrafenis, gewenning en verborgen talenten

Door: suzevandenbosch

Blijf op de hoogte en volg Suze

18 Februari 2012 | Ghana, Bolgatanga

Afgelopen zaterdag een begrafenisfeest gehad. En dat gaat anders dan bij ons! Hier wordt de overledene heel snel begraven, i.v.m. de warmte. Daarna gaat de familie sparen totdat er genoeg geld is voor een groot feest.
Het is traditie om een feest te geven, als laatste eerbetoon aan de overledende. Hoe groter hoe beter, deze feesten zijn het allerbelangrijkste der feesten. Meer zelfs dan een bruiloft. Hordes mensen komen erop af. Het wordt groot aangekondigd, met pamfletten, of op de radio. Het feest duurt meerdere dagen en gaat tot in de kleine uurtjes door. Hier en daar hoor ik ook wat negatieve berichten; dat het geldverspilling is: op een gegeven moment wordt zoiets bijna een prestigekwestie natuurlijk.
Toen ik er was, werd er veel muziek gemaakt, gegeten en gepraat. Families komen in optochten langs om het huis te groeten. Iedereen draagt mooie kleding. Er worden klaagzangen gezongen en gedanst.
Verder wordt er veel Pito gedronken (lokaal bier) Ik werd uitgenodigd in het huis zelf, waar getrommeld werd, en de vrouwen des huizes gaven zich af en toe over aan een hysterische huilbui, wel met echte tranen overigens. Mensen brengen geschenken mee zoals geiten, waarvan sommige al waren gedood als offer. De kleding van de overledenen werd opgehangen aan het huis om later verbrand te gaan worden. Op zo’n feest komen eeuwenoude tradities voorbij, terwijl er ook jongeren en muzikanten van nu rondlopen in hip hop style. Ik maakte wat fotootjes, kreeg een stoel om op te zitten, en het beste eten. Want ja, als blanke bezoeker wordt je geëerd. Maar eigenlijk vooral bekeken. Reden voor mij om na een paar uurtjes vaarwel te zeggen, het vermoeit me altijd om in de picture te staan.

De laatste paar weken liep ik sowieso een beetje met een onbestemd gevoel rond. Wat het was wist ik niet precies. Een soort onverschilligheid; over Ghana, het leven hier. Je wordt geacht het allemaal bijzonder te vinden, hier te zijn, de cultuur, de mensen, het werk, maar ik vond het eigenlijk even niet –meer- zo bijzonder.
Je raakt er aan gewend. De o zo schattige zwarte kindjes worden gewone kindjes, ja zelfs irritante kindjes die aandacht vragen. ‘Soelmia, hellooooo!!!!! Roepen ze op straat naar je (betekent blanke)
Soelmia wordt hier heel veel gebruikt om je aan te spreken. ‘’Hé blanke’’ klinkt mij nog steeds wat racistisch in de oren, al hoewel ze het helemaal zo bedoelen. Ik roep tegenwoordig wel eens terug ‘’Hellooooo Narsapca!’’ (bekekent zwarte) ;-)

Mensen praten veel óver je in hun lokale taal, ook in mn gastgezin. Je hoort ‘’Soelmia…’’ en de rest versta je niet. Je blíjft gissen, speculeren waar ze het over hebben. Je luistert naar de toon waarop ze praten, is het positief, is het negatief? En ze lachen veel om je. En je denkt; lachen ze me nu uit…? Heel irritant! Maar ze zijn zich er niet van bewust.

En dan de rotzooi overal, er zijn bijna geen afvalbaken. Iedereen gooit z’n afval van zich af, overal slingert plastic en zooi rond. Het is werkelijk ongekend dat het de mensen gewoon niet boeit, het normaal is. Dat de overheid of chiefs niet een keer écht ingrijpen. Van mij mogen ze trouwens ook wel wat aan de dieren doen. In het begin denk je ‘’haha er loopt een geit op de weg’’. Maar na heel veel keer denk je letterlijk ‘’rot op; geit’’. Geiten, koeien, kippen en varkens zijn er veel te veel, maken herrie (ook ’s nachts helaas!) lopen overal en zijn immuun voor mensen of getoeter. Op hun dooie gemak eeuwig op zoek naar eten en schaduw. Niet alleen mensen, ook dieren hebben een bepaalde cultuurmentaliteit ;-)
Een bekende uitspraak is, dat je een beschaving kunt meten aan de mate waarin ze hun dieren verzorgen. En dat is zo, wij zorgen beter voor onze hond dan onze oma, hier staan dieren onderaan de ladder. Ze worden gegeten, geofferd of gebruikt. Een dier sla je hier eerder dan dat je hem aait. En je doet er vanzelf aan mee.

Ik heb vaak gelachen in Karimenga om mn gastvader, die is niet zo best ter been en smeet dus regelmatig zn wandelstok of slippers naar beesten die in de weg liepen of in de buurt van eten kwamen.
Ieder huis heeft ook een hond, en die is er om te bewaken en restjes van de vloer te eten.
Ibrahim is eens in Nederland geweest, en zag hoe wij met honden omgingen en dat wij ze een naam geven. Hij heeft dat overgenomen bij z’n eigen hond, en daarmee is deze gelijk de dikste en meest bevoorrechte hond van Noord-Ghana denk ik. In Karimenga heeft de hond in mn gastgezin ook een naam gekregen onder invloed van de vorige vrijwilligers: nog steeds een scharminkel van een beest maar wel een mooie naam: Happy ;-)

Maar goed, de rotzooi en de dieren zijn niet de echte reden dat ik onverschillig werd. Nee het is vooral dat alles hetzelfde wordt; de huizen, het eten, de muziek, de avonden, de mensen, de kleding, de gesprekjes die ze met je voeren, de grapjes, het vragen om geld soms. Het wordt voorspelbaar. Je wordt moe van het ‘anders zijn’. ik ben al lang gewend hier, maar zij niet aan mij (vooral in het openbaar). Je blijft een bezienswaardigheid voor iedereen die je nieuw tegenkomt.
Soms wil ik dat ik een plakkaat op mn hoofd heb waar staat ‘’ik ben hier al 3 maanden dus ik wéét alles al’’ met andere woorden Doe gewoon normaal, let niet op me, ik hoor erbij.

En dan ga je verlangen naar Nederland. Want daar valt tenminste wat te beleven! Zijn ze veelzijdiger, ontwikkeld. Kun je een normaal gesprek voeren. Mensen van mijn soort. Maar zo’n houding kan niet, want als blanke hier vertegenwoordig je wel het westelijk halfrond, ik wil het niet op m’n geweten hebben dat hier mensen denken dat de gemiddelde blanke ongeïnteresseerd en arrogant is.

Ik vergelijk het ook wel eens met het verschil tussen een dorp en de stad.
Als je mensen die in de stad wonen vertelt dat je in Kootjebroek woont, zie je ze vaak denken ‘Wat moet jij in zo’n dorp? Tussen de boeren? Niets te beleven toch?’ klinkt cru maar vaak genoeg meegemaakt op m’n werk of studie. Alsof de mensen daar minder zijn, ofzo. Minder slim zijn ook. Als je er vandaan komt weet je dat dat onzin is. Dat een dorp zn eigen cultuur heeft, ze daar trots op zijn, voor geen goud zouden verhuizen. Een dorp heeft z’n eigen charme, mensen die puur zijn. Zij vinden de mensen uit de stad vaak omhooggevallen types die niet weten wat écht werken en aanpakken is. Dat is ook weer gebaseerd op vooroordelen, maar ze kunnen wel leren van elkaar. Mensen zijn uiteindelijk overal gelijk, waar dan ook.

Dat geldt ook voor hier. Dacht je dat de Afrikaan opkijkt tegen een blanke? In sommige opzichten misschien; ze zijn rijk bijvoorbeeld. Maar verder? Niet echt, je bent een vreemde eend in de bijt.
Blanken weten niets van dit land, de tradities. Ze weten niet hoe zwaar het is hier een toekomst op te bouwen, hoe warm het is. Ze kunnen niet koken, ze zijn niet sterk; breekbaar zelfs met hun dunne witte huid. In de zon verbranden ze. Ze dragen kleurloze kleding, zijn vies, drinken de hele dag water en op de raarste tijden hebben ze honger moeten ze poepen.
Een Ghanees is veel handiger: is bijna altijd schoon –ondanks het stof- , heeft een vaste stoelgang, eet en drinkt maar een paar keer per dag, en dan gelijk genoeg.

En dan hebben we het nog niet over ons gedrag. We zijn onbeschoft soms, vergeten mensen te groeten, maken ons druk om niets. Gooien soms zomaar eten weg, laten geld slingeren. (ik dan ;-) We respecteren onze meerderen niet.
We zijn dan misschien rijk, maar dit weegt daar niet tegenop.
Ghanezen zijn trots, op hun land, tradities en gewoontes. Op het zijn zoals ze zijn, op het feit dat ze gastvrij zijn. En ze hebben groot gelijk. Want het is een prachtige cultuur, waar mensen gelijk zijn en elkaar écht respecteren. Dus mij ook. Ze zullen nooit neerbuigend op mij neerzien.
Dus waarom zou ik daar in vredesnaam niet van genieten nu het nog kan?
Sinds ik dit allemaal weer even helder heb vind Ghana opeens weer helemaal leuk..

En zwaai ik weer vrolijk naar alle Soelmia-roepende kids. ;-)

Nu naar het lesgeven. Dat gaat goed met de Bolga Girls, en wat de andere school betreft is m’n geduld eindelijk beloond. De les was leuk deze week! Ik begon met persoonlijke vaardigheden: welke soorten zijn er en waarom is het belangrijk ze te beheersen. Het begint met jezelf kennen, dus daar begonnen we mee. Ik deed wat oefeningen met ze om hun (verborgen) talenten aan het licht te brengen. Zoals een vel papier op ieders rug plakken en daar bij elkaar talenten opschrijven. Dat was humor natuurlijk! Vooral aan het einde teruglezen. Het geeft ook verrassende nieuwe inzichten; als je anderen laat zeggen wat ze van jou vinden.
Daarna gingen ze opschrijven wat ze leuk vinden om te doen en waarom.
Klinkt allemaal een beetje easy en basisschool, maar de jongeren (en veel mensen trouwens) hebben de grootste moeite te weten en te zien waar ze goed in zijn. Gewoonweg omdat niemand ze dat ooit vertelt heeft. Of omdat ze hun kwaliteiten heel normaal vinden bij zichzelf. Ze denken hier zelfs niet echt in eigenschappen, ze denken gelijk aan beroepen.
Wat is een talent überhaupt? Kun je talenten verliezen? (Ja, dachten ze; wanneer je het niet gebruikt verlies je het). Is het belangrijk je talenten te gebruiken? ‘’Ja; om je missie op aarde te volbrengen’’. En, leerde ik ze: ook omdat God wil dat we ze gebruiken. Want Hij heeft ze gegeven, dus verwacht hij ook dat je ze gebruikt. Stel dat jij je vriend een cadeau geeft, dan wil je toch ook dat hij het gebruikt? Hoef je bij gemiddeld Nederland niet mee aan te komen; religie als onderdeel van een les, maar hier werkt het, geloof me.
En toen kwamen er vragen, ‘’hoeveel talenten kun je hebben?’’ heeft de één meer als de ander? Ja, het gaat erom dat degene die je hebt, gebruikt worden.
Zet mij ook wel weer aan het denken. Als iedereen zegt dat ik toch wel wat schrijftalent heb, misschien toch wat meer mee doen?! Het maakt me wel blij in ieder geval, verhaaltjes opschrijven. En dat, vertelde ik de klas, is het meest belangrijk: je wordt er happy van als je echt wat met je talenten doet ;-)

Na afloop reed ik weer tevreden naar huis op ’t scootertje..
Dit verhaal is weer lang genoeg, dikke knuffel voor jullie allemaal.

  • 19 Februari 2012 - 20:45

    Michiel:

    Hoi Suze, dank voor je verhaal weer. Hoe herkenbaar, en ook weer mooi om te lezen hoe jij filosofeert over wat je allemaal meemaakt. Ben heel benieuwd hoe je er straks op terugkijkt als je weer in NL bent... Het zullen vast wel ervaringen zijn die je bijblijven en waar je op de een of andere manier weer op voortbouwt.
    Geniet ervan, zeker straks met je familie op bezoek.

  • 19 Februari 2012 - 23:09

    Annelies:

    Hallo Suze,
    Wat kun je mooi schrijven! Ik herkende het wel, maar ben ook weer veel te kort geweest.. Wens je een mooie tijd! Liefs Annelies

  • 20 Februari 2012 - 05:15

    Terese:

    Ha Suus, wat een mooi verhaal weer zeg! En wat maak je een hoop mee!!
    Hoop dat je er de laatste 3 maanden volop van kan blijven genieten.
    Vind et super knap van je, hoe je het allemaal doe, en ook hoe je het op papier zet.
    Nog even aftellen, en dan heerlijk even je familie om je heen. Geniet ervan!

    Kus Terese (en knuffel vd kids)

  • 21 Februari 2012 - 11:12

    Dineke:

    Ha lieve Suse,
    Wat een mooi ontroerend verhaal heb je weer geschreven! Ik voel heel veel respect voor jou!! Hoe jij je dips omschrijft en vervolgens je aandacht richt op wat er wel allemaal is. Je ontdekt dat wanneer jij jezelf durft te zijn dit altijd overkomt bij mensen ongeacht hun huidskleur en cultuur achtergrond.
    Dat is de meest ideale situatie lijkt mij. Omgaan met jonge mensen die open staan voor jou en jouw kennis en vaardigheden zodat er een daadwerkelijke dialoog plaats kan vinden. Mooi man! Volgens mij is dat de definitie van 'ontwikkelingswerk'!
    Zo langzamerhand komt je familie in aantocht.................veel plezier en lekker veel genieten met z'n allen!!

    Liefs en groetjes, Dineke

  • 21 Februari 2012 - 14:23

    Maike:

    Lieve Soelmia Suusje ;)

    Mooi verhaal weer... Nog even en dan is je familie gelukkig even gezellig bij je!
    Zo te lezen ben je daar wel even aan toe.. Begrijpelijk. Is niet niets wat je allemaal meemaakt...
    Succes snoesje en probeer maar te genieten van de leuke momenten en idd lekker terug schelden naar die paco's :P
    Hier weinig nieuws. Dit weekend leuk carnaval gevierd, was toppie!
    Take care!!!!! Dikke kus

  • 23 Februari 2012 - 13:24

    Wendy:

    Heee Suus!!
    Wat kun je toch mooi schrijven... Zo knap hoe je je gevoelens, ups en downs voor ons neerzet! Leuk om elke x weer te lezen wat jou zoal bezig houd, echt knap meid ;)
    Pas goed op jezelf!!!
    Liefs Wendy

  • 23 Februari 2012 - 18:21

    Dirk:

    ha suus,

    Topverhaal;)

  • 15 Maart 2012 - 18:58

    Sander:

    Hé Suus,

    lees dit verhaal nu pas, ergens wat gemist, denk ik. je nieuwe verhaal ook net gelezen van family. er zit een flinke stemmingswisseling tussen deze brief en de volgende, en ben blij om te zien en te lezen dat het familiebezoek je goed heeft gedaan. pa en ma waren trouwens ook erg enthousiast over de belevenissen en cultuurschokken.

    ben trouwens wel benieuwd of je inderdaad nog een keer verhalen gaat schrijven, gaat je gewoon erg goed af. en over talenten gesproken, inderdaad, zoveel mogelijk benutten, en vooral dat doen wat je leuk vind en goed kunt......

    nou, veel succes gewenst de laatste anderhalve maand, en ik hoop nog een paar leuke verhaaltjes van je te lezen.

    groetjes,

    je broer

  • 02 Juni 2012 - 13:01

    Martin:

    Hallo Suze, dank je wel voor dit verhaal. Mijn vriendin haar moeder is afgelopen woensdag overleden en zei vertelde me dat het heel veel geld kost omdat ze een groot feest geven en dat haar moeder pas na ruim 14 dagen wordt begraven. Dit klonk mij zo vreemd in de oren, dus ben op Youtube gaan zoeken en vond jou verhaal. Nu kan ik me een beetje inleven in zo'n gebeurtenis.
    Dank je nogmaals.

    Groet,
    Martin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Bolgatanga

Afrika

November t/m begin januari: verblijf in dorpje Karimenga
(Noord Ghana, ca 25km vanaf stad Bolgatanga)

Karimenga is een mooi en klein dorpje met ca 500 inwoners. Het ligt helemaal in het noorden van Ghana (vrij arm en droog). Ik woon in een Ghanees gastgezin, zij zorgen voor onderdak en eten. De twee maanden dat ik hier zit kan ik wennen en de cultuur leren kennen. Ik ga daar helpen met het ‘’Greenhouse’’ project. Dit project is opgestart met hulp van vrijwilligers, het is een soort ‘’guesthouse’’ waar toeristen kunnen verblijven. De inkomsten gaan naar ontwikkeling van het dorpje. Ik kan helpen met praktische zaken en bijvoorbeeld kijken hoe ze meer toeristen kunnen trekken.
Daarnaast kan ik helpen op het schooltje in het dorp. Het onderwijs is vrij slecht, vooral in de meer afgelegen dorpen. (leerkrachten komen vaak niet opdagen door het slechte vervoer)
Verder ga ik meehelpen met het dagelijkse reilen en zijlen van mijn gastgezin.

Begin januari t/m eind april: verblijf Bolgatanga
(ook Noord Ghana)

Begin januari ga ik naar Bolgatanga, dit is een grotere stad. Ik woon daar ook in een gastgezin in een naburig dorpje. Ik ga werken voor de Youth Harvest Foundation (zie ook www.yhfg.org) Dit is een organisatie die zich bezighoudt met talentontwikkeling van jongeren. Zij werken op 8 scholen in Bolgatanga en geven extra onderwijs/voorlichting training op allerlei gebied. Seksuele voorlichting, family planning, ondernemerschap, landbouw, sport, muziek et cetera.
Ik ga daar samen met andere vrijwilligers meehelpen. Ik zal ook meehelpen trainingen geven et c.
Ik zal me proberen me vooral op business te richten en bewustwording.
Als vrijwilliger zonder onderwijsachtergrond ga ik niet met het doel daar het verschil te gaan maken, maar vooral met het doel andere culturen te ontmoeten en te leren van elkaar.

Half april t/m 4 mei: Rondreizen door Ghana
Ik ga nog 2 a 3 weken rondreizen door Ghana om uiteindelijk in Accra te eindigen en vanuit daar terug te vliegen naar Nederland.

Recente Reisverslagen:

19 April 2012

Het laatste verhaal

25 Maart 2012

Einde in zicht

13 Maart 2012

Familie op bezoek!

18 Februari 2012

Een begrafenis, gewenning en verborgen talenten

11 Februari 2012

jarig, juf spelen en geduld hebben
Suze

Actief sinds 12 Okt. 2011
Verslag gelezen: 2663
Totaal aantal bezoekers 195583

Voorgaande reizen:

07 November 2011 - 14 April 2012

Afrika

Landen bezocht: