Negers zijn lui. - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Suze Bosch - WaarBenJij.nu Negers zijn lui. - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Suze Bosch - WaarBenJij.nu

Negers zijn lui.

Door: suzevandenbosch

Blijf op de hoogte en volg Suze

10 December 2011 | Ghana, Bolgatanga

Ze staan vroeg op in de ochtend, dat wel. Maar eigenlijk zouden ze –vooral de mannen- net zo goed kunnen blijven liggen, want ze voeren toch weinig uit de hele dag.
Alleen het echte werk, zoals bouwen of de grove oogst, doen ze. Maar verder chillen of slapen ze het liefste de hele dag onder een mangoboom. Pindaatjes eten, kaarten, zich laten verwennen door hun vrouwen.

Afspraken nakomen? Ho maar. En tijd, dat kennen ze niet echt. Om 11 uur ’s ochtends zeggen ze gerust ‘’goedemiddag!’’ tegen je.
Op tijd komen dus ook niet. Er bestaan geen tijdschema’s voor bijvoorbeeld de bus (tro tro) Je wacht gerust een paar uur langs de weg. Het boeit ze niet.
Uit eten gaan is nog rampzaliger, na anderhalf uur wachten, durven ze gerust te verkondigen dat ze jouw gerecht helaas niet in huis hebben…
Ja, zelfs doorlopen kunnen ze niet. Alles gaat traag…. Heus, ik overdrijf niet.

Vrouwen zijn ijveriger, die koken, wassen, verkopen op de markt, helpen mee op het land. Ze verzetten soms bergen werk, zonder klagen. Maar meestal wel op hun dooie akkertje. Die zon en 35 graden werkt niet mee natuurlijk, maar als er niets te doen valt, is er ook geen beweging in te krijgen.

Trek je het breder of kijk je naar de langere termijn, dan denken Ghanezen vaak ook niet na. Ze doen het werk dubbel, niet logisch en vergeten zaken. En of ze commercieel zijn? Nou nee, daar heb ik nog niet veel van gezien. Behalve vrouwen langs de weg die zich als roofdieren op je storten om je gele meloenen aan te smeren. Want anders hebben ze zelf ‘s avonds geen eten.

Niet gek, dat vrijwilligers elkaar graag opzoeken hier. Lekker bij je eigen soort zijn.
Maar…. Wat bindt ons ‘blanken’ eigenlijk? Nou… dat wij wél resultaatgericht zijn, efficiënt werken en afspraken nakomen. En vooral belangrijk: geen lui gedrag vertonen, gewoon doorwerken met die handel. Dat is nog eens wat anders dan ‘’The African way of live’’

Medelijden met Afrika? Misschien met de kleine schattige kindjes die de dupe zijn, maar eigenlijk… hebben ze alles aan zichzelf te danken hier. Je kunt helpen, maar echte ontwikkeling zit er niet zomaar in. Want de mentaliteit is hier gewoon niet goed.

Dit denken we met elkaar, bewust en onbewust. Of we het willen of niet.

De mentaliteit niet goed? En aan welke maatstaven meet ik dat eigenlijk? Aan die van ons natuurlijk! Hebben Afrikanen dan geen maatstaven? Geen waarden en normen? Jazeker. Die hebben ze wel. Maar ‘’presteren’’ staat daar niet tussen. En laat dat nu net ongeveer nummer 1 zijn in Nederland.

Wat is dan wel belangrijk voor een Afrikaan? Dat is liefde, respect, God, sociaal contact, vrede.
Een Ghanees heeft 1 doel: dat is een respect- en eervol leven leiden, met zoveel mogelijk nakomelingen en opgedane vrienden. Investeren in je naaste is belangrijk, want in tijden van problemen help je elkaar. Ghanezen delen álles met de rest, zelfs hun bord eten. Familie is één, je tante is hier ook je moeder. En de gastvrijheid kent geen grenzen
Resultaat in het werk? Nee, harmonie en sociaal contact is veel belangrijker.
En God? Het is vanzelfsprekend dat God bestaat, in welke vorm dan ook. Als je nergens in gelooft ben je dom, heel dom. Waarom denken op langere termijn, als je morgen misschien wel sterft? Leef bij vandaag de dag, en denk zeker niet teveel na. Doe alleen het nodige, om jezelf en je gezin te onderhouden. Dat is een Afrikaan.
Als jouw ouders je dát leren, en zelf het voorbeeld zijn, waarom zou je dit dan niet volgen?

Want het zijn mooie waarden. We weten allemaal, dat het leven niet draait om welvaart. Het is comfortabel, maar het heeft een dure prijs. En dat is egoïsme, individualisme. En hebzucht. Want een mens is nooit tevreden. Zeker niet als alles te krijgen valt.

Lekker zwart-wit verhaal dit, i know, maar dat brengt het onderscheid.

De mooiste beschaving zou denk ik combinatie van deze 2 werelden zijn. Maar bestaat die? Misschien zijn wij mensen daartoe niet in staat?

Misschien bestaan deze 2 uitersten wel, om te leren. Van elkaar.
Mij leren ze tot nu toe meer dan ik hen, heb ik zo het idee ;-).


  • 10 December 2011 - 19:06

    Sander:

    Suus,

    wou nog even reageren op je vorige berichtje, maar ik vind deze wel erg treffend. wederom laat je je schrijftalent maar weer blijken, en over resultaatgericht gesproken, op één A-viertje leg je het hele probleem bloot in Afrika.......En tegelijkertijd ons westerse probleem. Diep in ons hart weten we wel dat het zo iets moet zijn met afrikanen en europeanen, maar jou conclusie laat weinig mogelijkheden tot het vinden van hiaten.

    Je laatste vraag in het verslag is inderdaad de vraag waar het om draait. Toch zou ik je willen vragen hoe je denkt over egoïsme/individualisme bij de Ghanezen. Zie je die helemaal niet in Ghana? Of zou er bijvoorbeeld bij een hongersnood in Ghana ook geen egoïsme ontstaan tussen Ghanezen? Of zou het geloof in God de Schepper zo groot zijn dat hun liefde onderling sterker is dan hun menselijke natuur? Geloofd dan iedereen daar in Ghana rotsvast in God? Ben benieuwd naar jou kijk.

    Verder krijg ik steeds meer zin om daar nog een keertje te komen kijken en met eigen ogen te zien wat je allemaal beleeft, voor zover dat mogelijk is natuurlijk in één week of zo.

    Groetjes, en veel sterkte gewenst van your brother and his family.

  • 10 December 2011 - 19:38

    Karla Brons:

    Hoi Suus,

    Ik kijk elke keer weer uit naar je verhalen, erg mooi om te lezen en heel erg goed geschreven!
    Ik denk dat ze daar in Afrika het meest bezig zijn met hun eerste levensbehoeften : God, liefde,
    eten, drinken en onderdak. Als dat er is maken ze zich niet drukker dan nodig is.
    In de westerse wereld kunnen we daar inderdaad van leren want ons leven is verweven met zoveel andere drijfveren, alhoewel die niet altijd verkeerd hoeven te zijn.
    Maar of we nou Afrikaan of Europeaan zijn; het belangrijkste is dat God op de eerste plaats staat.
    En dat we zijn wil zoeken en doen in ons leven. Die wil kunnen we vinden in in Zijn eigen Woord.
    Bijv. 1 Timotheus 6 vers 17 t/m19 en Efeze 2 vers 8 t/m10.
    Nou lieve zus, ik hoop dat je veel mag betekenen voor de mensen daar en iets mag uitstralen van
    de liefde van Jezus als een brandend kaarsje in de nacht.

    Liefs je zus

  • 10 December 2011 - 23:17

    Jan Willem Alfenaar:

    Mooie analyse Suze!

    Vraag me wel af in hoeverre het beschreven gedrag van de Ghaneze mannen aktief bijdraagt aan waardes als respect en liefde. De vrouwen helpen zou dan het minste kunnen zijn...

    Ik wens je nog een goede tijd in Ghana!

    Groeten,

    Jan Willem
    (mocht je me niet herinneren, ik zat in de groep van Carole van een paar weekjes terug)

  • 11 December 2011 - 10:18

    Henk De Vries:

    Hoi Suus.

    Is het echt onmogelijk om ietsepietsie van die lakse mentaliteit te veranderen??? Goed voorbeeld doet goed volgen zegt men. Lijkt me een leuke uitdaging voor je! Haha.
    Maar sociaal zijn die mensjes daar dus wel. Dat is misschien weer iets wat je over kunt brengen hier. Leuke uitdaging voor als je weer terug bent.....

    Groetjes Henk

  • 11 December 2011 - 18:53

    Petra:

    Lieve Suus,
    Zondag avond en lees je verhalen en zie je foto's... Wie ben ik, maar ben zo trots op wat je doet en hoe je het doet. Dat krachtige blanke wijffie, ik vind je helemaal geweldig!! Even geen commercials opnemen achter briefings aanrennen en helemaal heerlijk opgaan in het nieuwe...
    Je tekst met de titel "wie ben ik" heb je echt super geschreven. Het raakt me in mijn hart, nee ik moet zeggen: Jij raakt me in mijn hart! Geniet met de hoofdletter G, ga lekker door!
    Liefs, Petra

  • 12 December 2011 - 19:49

    Dirk De Vries:

    Goed bezig Suus. Geniet er nog ff van. Tis zo weer mei 2012...

    greets dirk

  • 12 December 2011 - 20:45

    Diane:

    Hey Suus!
    Net ruim een week terug uit Ethiopie en nu hoorde ik van Terese dat jij ondertussen ook naar het mooie Afrika bent. Wat bijzonder om je verhalen te lezen zeg!.. Wat een cultuurverschillen hè, geen materialisme maar veel meer het belang van elkaar en de band onderling.
    Ben heel benieuwd hoe je de komende tijd gaat ervaren!..
    Een tijd zonder vrienden en familie zal niet altijd makkelijk zijn,
    midden in armoede en verdriet doet het in het hart soms pijn.

    Maar Suus, ook zijn daar zoveel mooie momenten,
    als je die glimmende oogjes, een glimlach en een mond vol witte
    tanden, in een bruin kindergezichtje ziet.
    Stop deze mooie dingen in je hart, en vergeet ze niet!!

    Suus, een hele mooie tijd in Ghana toegewenst!'

    Lieve groet uit Stroe,
    Diane

  • 13 December 2011 - 23:13

    Dineke:

    Ha Suze,

    Je verhalen zijn fijn om te lezen!
    Wellicht breekt er voor jou misschien een wat lastige periode aan, je gaf het zelf al een beetje aan. Het Sinterklaas vieren kennen ze daar niet. En omdat ze het daar niet kennen kom je er mogelijk achter wat het voor jou tot nu toe betekende. Voor ons hele vanzelfsprekende gebeurtenissen maar daar niet. Binnenkort is het Kerst en kan me zo voorstellen dat wanneer jij avonds in je bedje ligt, je gedachten vooral bij je familie en vrienden zullen zijn. Geloof me Suus ook zij zullen allemaal aan je denken en je missen! Tegelijkertijd is iedereen heel erg trots op jou, je bent zo moedig!!
    Weet je wat het meest bijzondere is? Wanneer jij avonds de sterrenhemel ziet deze dezelfde is als die ik zie vanuit Utrecht.
    Zo ver weg en tegelijkertijd zo dichtbij!! Dat is mijn kerstgedachte voor jou!!

    Lieve groet, Dineke

  • 17 December 2011 - 13:54

    Bart Donkers:

    Hey Napwa,

    Ik heb even al je verhalen tot nu toe gelezen. Met hoofdpijn koeienpoep op je voorhoofd smeren. Al geprobeerd? Zal vast zo'n succes zijn als dat andere kruidenmiddeltje wat je al na 2 dagen daar naar binnen werkte geloof ik en vervolgens ook weer naar buiten..haha. Maar ik zal het proberen te integreren in mijn behandeling van cliënten met hoofdpijn ;). Complete vissen eten. Kippenbotjes uitzuigen. Op een tamme krokodil zitten ;). Een huwelijksaanbod van de chief. Wat wil je nog meer? Zelfconfrontatie, mijmeren, klussen in karimenga. Een mooi avontuur hoor. Is je whiskey al op? ;)
    En dan een scherpe analyse van het verschil in cultuur en normen en waarden, die ook ik ervaren heb.

    Erg mooie verhalen en foto’s. Krachtig. Herkenbaar. Het brengt mij weer even daar en dat vind ik prettig.

    Hier alles goed. Hoop de mooie ervaring van Ghana op een bepaalde manier te integreren in mijn leven hier. Ik denk er nog voldoende aan in ieder geval. Karimenga was en is een unieke beleving.

    Mooi dat het goed gaat, geniet ervan, fijne kerst en tot later.

    Bart

  • 27 December 2011 - 19:15

    Marloes:

    Hey Suzie,

    Wat een GE-WEL-DIG verhaal! Wat kan jij super schrijven zeg. Ga zo door!
    Heb echt onder de tafel gelegen van het lachen en tegelijkertijd breng je een boodschap over waar we allemaal even bij stil staan en over na denken.

    Ik ga snel je volgende verslagen lezen, want ik liep alweer achter...

    Liefs,
    Marloes

  • 05 Januari 2012 - 09:26

    Margriet Schut:

    Ha Suze,

    Wat leuk om je verslagen te lezen en je enthousiasme, reflectie op all there is en leven in lively Afrika te volgen. Ik herken veel door mijn werk in Ghana en Kenia en mijn vele reizen door Afrika.
    Dit thema gaat over identiteit, cultuur, leven en vooral overleven. Belangrijk is dat je het leven in een dorp ziet als een manier van leven. In Zuid Ghana in de stad is het totaal anders.
    Ik ken ondernemende mensen, die hard werken om hun bestaan op te bouwen. Zodra ontwikkeling, onderwijs mogelijk is , komen de veranderingen. Ik nodig je uit naar Cape Coast te gaan en Stephen te ontmoeten, directeur van Helper Club.
    Dus blijf kijken, voelen en analyseren en blijf je realiseren dat Noord Ghana niet staat voor heel Ghana en voor zwarte mensen. En JA er kan nog heel veel veranderen en verbeteren.

    Je doet prachtig werk en ik geniet van alles wat je beleeft!!

    lieve groeten Margriet

  • 05 Januari 2012 - 17:08

    Margriet:

    HA SUZE,

    Wat me nu zo leuk lijkt is dat je eens een onderzoekje doet naar het beeld van Noord Ghanezen over witte Europeanen.
    Wat zouden hun stereotyperingen zijn? Ik denk dat we als lezers er ons niet in herkennen omdat zij ook maar een categorie witten zien. Ondernemende meiden zoals jij, geïnteresseerd, liefdevol en betrokken. Zijn dan alle witte mensen zo? Als je langer in ghana blijft - nog dik 110 dagen ga je ws ook wat van de mooie waarden van Ghanezen overnemen. In Kootwijkerbroek vind ik best veel waarden terug die ik in Ghana zie. En jij?
    Leuk he al die verschillen?
    Ga je wel eens naar Tamale? Dan zou je mensen van de NGO CID Ghana kunnen ontmoeten waar ik mee heb gewerkt. Wat zijn waarden van mensen die gestudeerd hebben, hun ambities en dromen?

    Liever groeten Margriet

  • 21 Januari 2013 - 00:42

    Edwin Emanuel Posse:

    De boerenlul die dit topic geschreven heeft snapt niet dat de afstandsbediening is uitgevonden door blanken, en waarom? Uit luiheid..

  • 16 Mei 2013 - 14:14

    Neger:

    Wat een vieze racistische blog.
    Waarom spring je niet in een sloot kutwijf!

  • 29 Maart 2015 - 01:34

    Erik:

    De Europese cultuur is superieur aan de Afrikaanse. Dat is geen racisme, maar dat kun je gewoon concluderen op basis van feiten. Helaas is ook op dit blog links tuig actief dat tegen de vrije meningsuiting ageert.

    Dat de Afrikaanse cultuur positieve kanten heeft is waar. Maar als ze niet bereid zijn de goede voorbeelden uit de Europese cultuur over te nemen, dan ook niet meer "vluchten" naar het rijke westen of ontwikkelingshulp. Dan moeten ze het zelf maar uitzoeken. Dat lijkt mij de beste oplossing.

    NB. Ook het streven naar veel nakomelingen wordt in het artikel genoemd. De bevolkingsexplosie is een belangrijke oorzaak van problemen in Afrika waar ook wij last van hebben. Die ongeremde voortplantingsdrift komt ook voort uit niet vooruitdenken en het gebrek aan intelligentie. Afrika heeft 2 keuzes: Creperen of de handen uit de mouwen steken en er wat van maken. Parasiteren op de inspanningen van Europeanen moet afgelopen zijn.

  • 05 Juni 2015 - 09:53

    Janus:

    De neger, ik gebruik dat brede begrip ook maar even hier, wordt veel te veel in het zieligheid hoekje geplaatst. Van kinds af aan is ons de periode van de slavernij terecht als een onmenselijke tijd voor de negers
    afgeschilderd. Maar nooit horen we ervan det bijvoorbeeld de blanke ieren(ierland) ook als slaven werden verhandeld.Dat het lijfeigenschap in Rusland pas in 1917 is afgeschafd. De slavernij al rond 1860.
    En wat te denken van de boerenknechten in voornamelijk noord nederland. Je reinste blanke slavernij.
    En nu we dat weten kunnen we misschien zonder dat linkse zieligheids denken naar de hier geschetste realiteit kijken.

  • 04 April 2018 - 18:43

    Charles:

    Leuk stukje en ook erg herkenbaar. Maar waar je over soms over Afrika en Afrikanen spreekt, zou je beter over Ghana en Ghanezen kunnen spreken. Ik betrap ons Nederlanders er elke keer weer op om over Afrika te spreken als ware het één land. Over Afrikanen als een homogene bevolkingsgroep. Door 23 jaar in veel verschillende landen te hebben gewoond durf ik te beweren dat er tussen Afrikaanse volkeren meer verschil is dan tussen een Nederlander en een Turk. Ik vind het dan ook altijd wat bekrompen overkomen om over Afrika te spreken als men bijv. alleen in Zimbabwe of Zuid-Afrika bedoelt.. Dat is hetzelfde als Europa vereenzelvigen met tja... Letland? Albanië? Het maakt in Azie ook nogal wat uit of je Azerbeidzjan kent of Cambodja.

    Maar je punt is duidelijk. En ook nog eens leuk verwoord!

  • 04 November 2018 - 06:26

    Ongelooflijk:

    Lieve Suze,

    Lees eens terug wat je hierboven geschreven hebt. Zie je dan zelf ook dat je een heel continent over een kam scheert en als slecht wegzet, omdat ze anders zijn dan jijzelf?

    Ze moeten zich maar aanpassen als ze hier zijn. Wellicht had die zin ook meer op jou van toepassing moeten zijn, toen jij op basis van een jezelfverbeterend motief wel even verlichting naar de kindjes in Afrika wilde brengen. Wat stom dat ze daar niet gewoon deden wat jij van ze verwachtte!

    Nee lieve Suze, jij kunt het beste in Nederland blijven en hier alle buitenlanders over een km scheren, dan heeft de rest van de wereld in ieder geval geen last van je zelfverheerlijkende buien.

  • 08 Augustus 2021 - 12:36

    Gerardus :

    Ik zie ze hier ook vaak op een schep of tegen een ladder le unen!

  • 31 Maart 2024 - 19:31

    Ruben :

    Volkomen mee eensr

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Bolgatanga

Afrika

November t/m begin januari: verblijf in dorpje Karimenga
(Noord Ghana, ca 25km vanaf stad Bolgatanga)

Karimenga is een mooi en klein dorpje met ca 500 inwoners. Het ligt helemaal in het noorden van Ghana (vrij arm en droog). Ik woon in een Ghanees gastgezin, zij zorgen voor onderdak en eten. De twee maanden dat ik hier zit kan ik wennen en de cultuur leren kennen. Ik ga daar helpen met het ‘’Greenhouse’’ project. Dit project is opgestart met hulp van vrijwilligers, het is een soort ‘’guesthouse’’ waar toeristen kunnen verblijven. De inkomsten gaan naar ontwikkeling van het dorpje. Ik kan helpen met praktische zaken en bijvoorbeeld kijken hoe ze meer toeristen kunnen trekken.
Daarnaast kan ik helpen op het schooltje in het dorp. Het onderwijs is vrij slecht, vooral in de meer afgelegen dorpen. (leerkrachten komen vaak niet opdagen door het slechte vervoer)
Verder ga ik meehelpen met het dagelijkse reilen en zijlen van mijn gastgezin.

Begin januari t/m eind april: verblijf Bolgatanga
(ook Noord Ghana)

Begin januari ga ik naar Bolgatanga, dit is een grotere stad. Ik woon daar ook in een gastgezin in een naburig dorpje. Ik ga werken voor de Youth Harvest Foundation (zie ook www.yhfg.org) Dit is een organisatie die zich bezighoudt met talentontwikkeling van jongeren. Zij werken op 8 scholen in Bolgatanga en geven extra onderwijs/voorlichting training op allerlei gebied. Seksuele voorlichting, family planning, ondernemerschap, landbouw, sport, muziek et cetera.
Ik ga daar samen met andere vrijwilligers meehelpen. Ik zal ook meehelpen trainingen geven et c.
Ik zal me proberen me vooral op business te richten en bewustwording.
Als vrijwilliger zonder onderwijsachtergrond ga ik niet met het doel daar het verschil te gaan maken, maar vooral met het doel andere culturen te ontmoeten en te leren van elkaar.

Half april t/m 4 mei: Rondreizen door Ghana
Ik ga nog 2 a 3 weken rondreizen door Ghana om uiteindelijk in Accra te eindigen en vanuit daar terug te vliegen naar Nederland.

Recente Reisverslagen:

19 April 2012

Het laatste verhaal

25 Maart 2012

Einde in zicht

13 Maart 2012

Familie op bezoek!

18 Februari 2012

Een begrafenis, gewenning en verborgen talenten

11 Februari 2012

jarig, juf spelen en geduld hebben
Suze

Actief sinds 12 Okt. 2011
Verslag gelezen: 7023
Totaal aantal bezoekers 195594

Voorgaande reizen:

07 November 2011 - 14 April 2012

Afrika

Landen bezocht: