Groeten uit de Rimboe! - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Suze Bosch - WaarBenJij.nu Groeten uit de Rimboe! - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Suze Bosch - WaarBenJij.nu

Groeten uit de Rimboe!

Door: suzevandenbosch

Blijf op de hoogte en volg Suze

08 December 2011 | Ghana, Bolgatanga

Voor het eerst geen sinterklaas gevierd! Heb het wel geprobeerd uit te leggen aan de mensen hier, en wat is het dan eigenlijk een raar verhaal haha: Sinterklaas die vanuit Spanje aankomt, met cadeautjes, 's nachts stiekum via de schoorsteen naar binnen.. schoentjes zetten... en heel Nederland doet op alle manieren haar best het geloofwaardig te houden voor de kids, en ow ja zwarte pieten die je meenemen als je stout bent…. Waarom ze eigenlijk zwart zijn wist ik ook niet uit te leggen ;-)

Maar… bizarre traditie of niet.. ik heb het wel gemist hier!! Gelukkig vieren ze kerst en nieuwjaar wel goed, dus weer wat om naar uit te kijken.

Verder ben ik dan toch ziek geworden na 4 weken gezond te zijn geweest. Koorts, overgeven en hoofdpijn, vooral 's nachts. We hebben samen met de 2 andere vrijwilligers een taxi gepakt naar de stad voor een testje, want ze raden aan niet langer dan 2 dagen met koorts rond te lopen. Het bleek gelukkig geen Malaria (dat krijgen veel mensen hier, ook al slik je pillen) dus daarna voelde ik me gelijk een stuk beter. Zit ook een beetje tussen je oren soms ;-) Mn hele familie is ziekerig, dus zal wel een virus zijn. Maar Ghanezen zijn een stuk sterker. Het ene moment liggen de kids onder een boom met hoofdpijn, en het volgende moment rennen ze weer vrolijk rond. Ze eten ook enorm veel, en zijn allemaal gespierd.
Gelukkig kun je hier de antibiotica gewoon kopen op straat, dus nu een kuurtje slikken en dan gaat het hopelijk snel weer goed....

Deze week dus niet zoveel gedaan. Wel lekker gelezen (Zwarte met het witte hart > mooi boek! bedankt @Ome Jan)
Afgelopen weekend was er weer een groep toeristen in het Green House, en met hen heb ik de Herbal tour gedaan in Karimenga (lopen door het bos en kijken naar geneeskrachtige planten) en ja, voor ieder kwaaltje is er wel wat! Bijvoorbeeld de oplossing voor hoofdpijn: verse koeienpoep op je voorhoofd smeren. Dit omdat de koeien veel kruiden/goede planten eten in het wild. Ps: Geldt alleen in Ghana en niet in Kootjebroek waar ze alleen maar gras eten ;-)
De tocht eindigde bij de White Volta (rivier waar Karimenga aan ligt) waar je kunt relaxen en vissen. Alle vis die ze vangen, eten ze op, inclusief kop. ik heb het ook maar geprobeerd omdat ze aan bleven dringen, en op zich is het prima te doen als het gefrituurd is en je er niet bij nadenkt. De ogen heb ik wel even weggegeven ;-). Ze eten trouwens alles, onlangs ging Ibrahim een parelhoen slachten voor gasten in het Green House. De gasten krijgen het mooie vlees, en in de keuken genieten ze van de rest. (incl. poten, zie ook foto). Als ze kip eten, knabbelen ze de botjes ook op. ze zuigen het merg eruit en eten de kleine botjes op. ''Daar word je groot en sterk van'' zeggen ze. Bij ons is dat gelukkig pindakaas!
Dat het gevaarlijk kan zijn, blijkt want de gastvader van de 2 andere meiden is dit jaar overleden.... gestikt in een kippenbotje. Ik weet niet of ik de enige ben, maar met zulke verhalen kan ik niet meer serieus blijven kijken hoor. Mijn 'grootmoeder' hier ligt ook begraven naast het huis, ze heeft ook een soort grafsteen.

Maandagavond ben ik voorgesteld aan de chief! En ja..... hij vroeg me ten huwelijk. Tot hilariteit van de rest van het dorp. ''Hij maakt een grapje hoor!'' zeiden ze later toen ik vroeg of ik hem dan mee kon nemen naar Holland. Mooi.
De chief heeft z'n eigen 'troon' met een dierenhuid en hij rookt sigaren. Hij heeft zelfs een auto (wel kwaliteit schroothoop).
Hij heeft een 'raad van bestuur' bestaande uit een aantal oudere mannen. De chief beslist alles in het dorp. Wat grond kost, waar huizen gebouwd worden, en hij lost geschillen op. Laatst had een kudde koeien de helft van de mais vernield van het land van mijn gastgezin. Iedereen was zwaar ontzet, hier wordt verontwaardiging geuit met grootse gebaren en veel omhaal. Op zo'n moment denk je echt dat er een natuurramp dreigt ofzo. Het oordeel van de Chief was in dit geval dat er niets aan te doen is, ''we give it to God' zeggen ze dan. En 2 uur later was het weer koek en ei thuis. Hoe makkelijk kan het zijn! Kunnen we wat van leren.

En dan de waarzegger..... na afloop bleek dat ik niet bij de ''echte'' van dit dorp was geweest, maar deze kon er ook wat van! Het ritueel vond buiten plaats want ik mocht de ''heilige'' ruimte niet in omdat ik toevallig ongesteld was, en dat is onrein. Als ik het toch naar binnen zou gaan, zou ik voor eeuwig ongesteld blijven, het zou niet meer stoppen. Met een belletje en trommel riep hij de ''goden'' op. Het klinkt raar maar ik dacht wel even laat ze maar lekker wegblijven! Eerst moest ik betalen (ca 2 euro) en een geschenk geven (soort makke kanstanjes). Ik vroeg hem wat hij zag en wat zijn advies was. De tolk vertaalde alles. Hij vertelde me dat ik veel dromen had (dat klopt dan weer wel). ''Wake-up!'' zei hij, want alle dromen die je hebt kunnen uitkomen, alles is mogelijk voor jou en het is niet moeilijk. Maar... dan moest ik wel eerst 2 hanen, ca 15 euro, een pak sigaretten en sterke drank offeren aan de goden wil ik m'n dromen uit laten komen. Laat maar ;-)
Verder was deze week het 'firefestival' in Karimenga. Iedereen houdt brandende takken vast en rent al schreeuwend het dorp door. De chief maakte het eerste vuurtje. Wat het nu precies inhield weet ik nog steeds niet, maar volgens mij is het dit: ze hebben het dorp ooit ingenomen op deze wijze: door vuurtjes te stichten en veel herrie te maken, daarmee hebben ze de oude bewoners verjaagd. Ook is vuur het symbool van verjagen van kwade zaken volgens mij. Sowieso wordt er heel veel riet in brand gestoken. Dit om ongedierte zoals slangen te verjagen, en om de grond vruchtbaar te houden.

Kortom, weer genoeg 'Groeten uit de Rimboe' taferelen gezien en meegemaakt deze week!
Volgende maar weer wat meer de diepte in..... want heb nog genoeg inspiratie voor meer verhalen!

dikke kus

  • 08 December 2011 - 12:46

    Alis:

    Lieve Suus,

    Wat leuk al die verhalen en wat kan je dat ontzettend goed opschrijven.

    Wij hebben dinsdag met de meiden Sinterklaas gehad, jammer dat je er niet bij was. Hebben je wel gemist.

    Dat je die vissenkop heb opgegeten brrr ;-). De foto hierboven ziet er ook niet echt smakelijk uit.

    Hoe gaat het in het gastgezin? Hoe lang bleef je daar ook al weer?

    Dikke kus

  • 08 December 2011 - 12:51

    Janita:

    Leuk verhaal weer en fijn dat je weer wat opknapt en het geen malari is ..!
    Gezellig het belletje van de week .. Zet em op !!
    Benieuwd naar je fotos ;) en volgende verhaal ...

    Liefs van Janita

  • 08 December 2011 - 14:49

    Henk En Willy Van Ee:

    Nou leuk om je verhaal te lezen.
    Het is wel echt een belevenis.
    Veel sterkte verder,en fijne Kerstdagen.
    En een voorspoedig 2012.

    Groetjes uit Canada.

  • 08 December 2011 - 15:38

    Annemarie:

    Ha suus,

    Lekker ventje hoor die chief:)
    Leuk wat je weer allemaal meegemaakt heb, en maar goed dat je weer beter bent!
    En fijn dat je het nu lekker naar je zin hebt daar!!
    Wat een leuke fotos heb je weer gemaakt (dikke spierballen:))
    succes weer meis...
    liefs annemarie en je krijg de groeten van jantje pul!!

  • 08 December 2011 - 18:47

    Marloes:

    Hé lieve Suzie!!

    Schaam me rot dat ik nog niet eerder heb gereageerd. Sorry. Was in eerste instantie vergeten me aan te melden voor je verhalen, maar heb ze nu dan eindelijk gevonden en in één adem allemaal gelezen! Wat kan jij dat super verwoorden en vermakelijk opschrijven. Ook genoten van je verhaal "Wie ben ik". Werkelijk prachtig geschreven.
    Wat geweldig wat je allemaal meemaakt! Wat ben jij een topper zeg!! Ik was alleen maar lui op vakantie, maar jij betekent nu al een hoop voor veel nieuwe landgenoten van je! Echt super!
    Bedankt dat je in je verhaal nog even vermeld dat de verse koeienpoep hier niet werkt, maar alleen in Ghana....
    En ik ga vanaf nu juist wel denken... wie weet val ik dan af. Of werkt ook dat alleen in Ghana? :-)

    Dikke kus en keep up the good work!!

    Marloes

  • 08 December 2011 - 20:23

    Marjan Hulst:

    Hoi Suze, Ik lees met plezier en bewondering je verhalen.
    Wat knap dat je jezelf de vraag durft te stellen "wie ben ik". Als je jezelf zo'n vraag durft te stellen komt ook het antwoord wel.Maar daar is rust, ruimte en tijd voor nodig
    Je maakt leuke foto's.
    Geniet, Marjan

  • 08 December 2011 - 22:07

    Vinkie:

    Lieve Napwa (?)
    Hoe komen ze aan die naam?? Haha.
    Wat een verhalen weer snoes, kan me er weinig bij voorstellen, zooo anders! Superknap hoor hoe je het allemaal doet!! Respect..En dan ook nog ziekjes bent geweest! :(
    Hier alles goed. Sint dinsdag was heel leuk, veel gelachen en jou gemist!
    Suces met alles weer en tot je volgende verhaaltje! Dikke kus!

  • 09 December 2011 - 11:36

    Janita:

    Heel apart, maar ik zie altijd pas een dag later alle foto`s .. Gister zag ik
    alleen maar die foto van die 'kaalgeplukte parelhoen', Eetsmakelijk!

    Maar wat is die foto van jou met dat blauwe hempje en blauwe mand gaaff!!
    Andere foto`s ook erg leuk, vooral de filmpjes... Super! Dankje ...

  • 09 December 2011 - 16:37

    Jacolien:

    Ha suus. ik weet niet of je het geboorte kaartje al gehad heb, maar 30 nov hebben wij een gezonde zoon gekregen! alles gaat heel goed en Renske is een hele trotse zus:-)
    ik lees dat je het heel erg naar je zin heb. wat beleef je een hoop! echt geweldig leuk! super om al die verhalen te lezen!
    liefs van ons!

  • 09 December 2011 - 21:48

    Henk Verbeek.:

    Hoi Suus,
    Zag op facebook dat je een site hebt.
    Heb gelijk even gekeken.
    Echt stoer van je hoor!
    Heb met veel aandacht je reisverslagen gelezen, en ga zeker vaker kijken.
    Wens je nog een leuke tijd daar en gezond terug.
    Groeten van mij en Karin vanuit een nat en koud Voorthuizen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Bolgatanga

Afrika

November t/m begin januari: verblijf in dorpje Karimenga
(Noord Ghana, ca 25km vanaf stad Bolgatanga)

Karimenga is een mooi en klein dorpje met ca 500 inwoners. Het ligt helemaal in het noorden van Ghana (vrij arm en droog). Ik woon in een Ghanees gastgezin, zij zorgen voor onderdak en eten. De twee maanden dat ik hier zit kan ik wennen en de cultuur leren kennen. Ik ga daar helpen met het ‘’Greenhouse’’ project. Dit project is opgestart met hulp van vrijwilligers, het is een soort ‘’guesthouse’’ waar toeristen kunnen verblijven. De inkomsten gaan naar ontwikkeling van het dorpje. Ik kan helpen met praktische zaken en bijvoorbeeld kijken hoe ze meer toeristen kunnen trekken.
Daarnaast kan ik helpen op het schooltje in het dorp. Het onderwijs is vrij slecht, vooral in de meer afgelegen dorpen. (leerkrachten komen vaak niet opdagen door het slechte vervoer)
Verder ga ik meehelpen met het dagelijkse reilen en zijlen van mijn gastgezin.

Begin januari t/m eind april: verblijf Bolgatanga
(ook Noord Ghana)

Begin januari ga ik naar Bolgatanga, dit is een grotere stad. Ik woon daar ook in een gastgezin in een naburig dorpje. Ik ga werken voor de Youth Harvest Foundation (zie ook www.yhfg.org) Dit is een organisatie die zich bezighoudt met talentontwikkeling van jongeren. Zij werken op 8 scholen in Bolgatanga en geven extra onderwijs/voorlichting training op allerlei gebied. Seksuele voorlichting, family planning, ondernemerschap, landbouw, sport, muziek et cetera.
Ik ga daar samen met andere vrijwilligers meehelpen. Ik zal ook meehelpen trainingen geven et c.
Ik zal me proberen me vooral op business te richten en bewustwording.
Als vrijwilliger zonder onderwijsachtergrond ga ik niet met het doel daar het verschil te gaan maken, maar vooral met het doel andere culturen te ontmoeten en te leren van elkaar.

Half april t/m 4 mei: Rondreizen door Ghana
Ik ga nog 2 a 3 weken rondreizen door Ghana om uiteindelijk in Accra te eindigen en vanuit daar terug te vliegen naar Nederland.

Recente Reisverslagen:

19 April 2012

Het laatste verhaal

25 Maart 2012

Einde in zicht

13 Maart 2012

Familie op bezoek!

18 Februari 2012

Een begrafenis, gewenning en verborgen talenten

11 Februari 2012

jarig, juf spelen en geduld hebben
Suze

Actief sinds 12 Okt. 2011
Verslag gelezen: 1245
Totaal aantal bezoekers 196837

Voorgaande reizen:

07 November 2011 - 14 April 2012

Afrika

Landen bezocht: