Niet jij maar zij - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Suze Bosch - WaarBenJij.nu Niet jij maar zij - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Suze Bosch - WaarBenJij.nu

Niet jij maar zij

Door: suzevandenbosch

Blijf op de hoogte en volg Suze

06 Januari 2012 | Ghana, Bolgatanga

Allereerst Happy New Year voor iedereen! Hier hebben we het goed gevierd, een komische combinatie van Ghanese en Nederlandse gebruiken: kampvuur, BBQ, dansen, slingers, sterretjes, wijntje erbij. Op 1 januari hielden we een feestje in het Green House speciaal voor de kleine kids (bedacht door Ibrahim). De ouders van Johan zijn hier 2 weken op bezoek en die hadden van alles mee. Ze werden omgedoopt tot ‘’Vader en Moeder Nieuwjaar’’ verkleed met kleden en attributen die voorhanden waren. Het was één dolle feestboel met slingers, ballonnen, schminken, Vegtersrolletjes en Limonade uitdelen. Jong en oud vond het helemaal geweldig, want dit maken ze echt nooit mee. Op 2 januari maakten de jongeren uit het dorp het feest compleet door opnieuw een DJ in te huren. Ze leggen dan met z’n allen geld in. (2 euro pp)

Bij ons was de energie aardig op inmiddels, maar uit beleefdheid hebben we het feestje toch even bezocht. Deze keer deed de generator het wel de hele nacht…. Had m’n oordoppen dus weer even flink nodig op bed.
Blij dat de rust inmiddels is teruggekeerd!

Er waren nog wat gasten de laatste weken, dus ik heb mooi meegelift op diverse uitstapjes die werden gemaakt, o.a. een bezoekje aan Bongo en Sirigu. In Bongo bezochten we de chief, deze heeft een belangrijke positie. Sirigu staat bekend om z’n mooie beschilderingen op o.a. de huisjes, en er is een project waar vrouwen de mooiste potten, schilderijen en manden maken en verkopen. Helaas waren ze niet aan het werk i.v.m. Nieuwjaar.
Op de terugweg lekker op het dak van de pick-up gezeten, en dan vooral hard lachen om de gezichten van de Ghanezen als ze opeens blanken op het dak van een auto zien zitten.

Morgen vertrek ik met o.a. de ouders van Johan naar Molé, een Nationaal Natuurpark in Ghana waar we wild gaan spotten. Daar heb ik veel zin in!! Dinsdag kom ik terug, en dan ga ik gelijk door naar m’n nieuwe gastgezin en project in Bolgatanga, de Youth Harvest Foundation. Daar ben ik wel aan toe merk ik: echt aan de slag voor een groter en meer gestructureerder project waar veel te doen is.

Ik ga vast nog veel weekendjes doorbrengen in de Green House want het is dichtbij, maar toch is het gek deze periode hier af te sluiten. Vandaag zijn we in de stad en ik ga nog een cadeau voor m’n gastgezin kopen om ze te bedanken voor alle gastvrijheid. Ik wilde ze eigenlijk 2 varkentjes geven zodat ze die kunnen doorfokken en verkopen. Van dat geld kunnen dan mijn ‘zusjes’ misschien weer doorleren straks.
Maar daar is lastig aan te komen op korte termijn, dus waarschijnlijk wordt het een schaap ofzo ;-)

De afgelopen week hebben we nog best wat gedaan, ik heb o.a. de borden voor aan de weg afgeschilderd. Er liepen ook wat discussiepunten zoals het onderverdelen van de verantwoordelijkheden, salaris voor degenen die echt werken in het Green House en de tarieven van de kamers et c. Deze week zijn er wat knopen doorgehakt en het is leuk mee te denken vanuit de view die ik de afgelopen weken heb opgedaan.

Maar voel ik me echt voldaan? Nee. Ik had meer initiatief kunnen nemen, ben te afwachtend geweest. maar ik heb het niet gedaan. Waarom niet? Omdat het tegen m’n gevoel indruist.

Ik ben me er nog steeds erg van bewust dat ik een Nederlander ben, en die kijken naar elk project met een blik van: wat kan beter? Hoe gaan we de problemen hier even oplossen? Goed bedoeld, maar de drijfveer is meestal: ík wil hier wat toevoegen, want dat geeft me een goed gevoel. En ik ben er toe in staat. Oh ja? En graag een beetje tempo, want we willen het wel voor mekaar hebben vóórdat we weer weg zijn. Het irriteert me mateloos, dat kritisch kijken naar zaken van een ander. En vooral de zelfvoldaanheid. En zelf ben ik geen haar beter.

De mensen hier doen het echte werk. Zij blijven, jij niet. De kunst is om ze zelf aan het denken te zetten. Blijven doorvragen. En ze zelf de oplossing laten bedenken. Of gewoon te luisteren, in te stemmen met hun ideeën. Zodat zij zich gesterkt voelen. Ook al sta je er niet 100% achter. Het hoeft niet perfect. Dus jezelf naar achteren plaatsen. Is wel wat minder spannend misschien. En geeft een minder voldaan gevoel.

Misschien heb ik de afgelopen weken dus wel het juiste gedaan?! ;-)

Het geheim van ontwikkelingssamenwerking is –denk ik- écht luisteren en geduld hebben. En laat ik daar nu nét niet zo goed in zijn. haha. Ooowww wat is dat moeilijk soms. Ghanezen vertellen eerst een lang verhaal, en aan het einde de clou. Halverwege ben ik vaak al zo afgehaakt, of moe van de inmiddels al zelfverzonnen conclusies, dat ik de uiteindelijke clou mis. ;-)

Genoeg uitdaging nog dus…

  • 06 Januari 2012 - 15:07

    Jacolien:

    Ha Suus.
    jij ook een gelukkig nieuwjaar! wat een mooi verhaal weer, en leuke fotos! zo krijg je echt een beetje een beeld van hoe je het daar heb! leuk om elke x weer te lezen. zo lief die fotos van die kleine zwartjes:-) geniet lekker van het mooie weer, het is hier heel erg regenachtig en stormachtig.
    liefs ons

  • 06 Januari 2012 - 18:53

    Kyra:

    Hoi Suze, je kent me niet, maar ik heb vorig jaar in Ghana (Bolga) gezeten en meegeholpen bij de bouw aan de bieb in Karimenga en ook vaak in de Green House geweest...ik kreeg je site van Marije en Robert die ook vorig jaar in hetzelfde gastgezin hebben gezeten als jij...dus bij deze..ik volg je verhalen..erg leuk vind ik het! (hoop dat je dat niet erg vind)! Vind het leuk om je ook even een berichtje te sturen, want alles klinkt zo herkenbaar en de foto's zijn geweldig! Ik kan alleen maar zeggen geniet nog van de tijd die komen gaat, want deze maanden zijn om nooit te vergeten! In 1 van de huizen bij jou is vorig jaar een baby'tje geboren die ze ook Kyra hebben genoemd..mocht je er nog eens komen moet je ze in Karimenga maar laten weten dat ik ze de groeten doe :) Anders vraag je maar aan Ibrahim welk huis het is, is een beetje lastig uitleggen :) en de groeten aan Johan! lang verhaal voor iemand die je niet kent...succes nog daar ! groetjes

  • 07 Januari 2012 - 20:13

    Margriet:

    Happy New year. Leuk je feest en het plezier dat jullie samen hebben. Sirigu is prachtig he met al die mooie beschilderingen. Ik was er ook van onder de indruk. De speciale animistische cultuur zie je in alles terug. Mooie aarde kleuren en symbolen.
    Heel veel succes en moois in je nieuwe project. Om je waarderende kant aandacht te geven: wat staat er op je lijst van wat jij hebt bijgedragen, toegevoegd, een verschil hebt gemaakt? wat waren momenten waar jij helemaal in je kracht was en deed je waar je goed in bent?
    Daar krijg je energie van. Stap voor stap en alle kleine dingen die jij hebt gedaan, de contacten vanuit je hart hebben betekenis.
    leuk dat je nu in een project gaat werken dat al meer staat. Daar kan je resultaten behalen.
    Good luck en fun!

  • 08 Januari 2012 - 12:44

    Dineke:

    Ha lieve Suze,

    Heb eens even de tijd genomen om na te denken over wat je schreef:

    'De mensen hier doen het echte werk. Zij blijven, jij niet. De kunst is om ze zelf aan het denken te zetten. Blijven doorvragen. En ze zelf de oplossing laten bedenken. Of gewoon te luisteren, in te stemmen met hun ideeën. Zodat zij zich gesterkt voelen. Ook al sta je er niet 100% achter. Het hoeft niet perfect. Dus jezelf naar achteren plaatsen. Is wel wat minder spannend misschien. En geeft een minder voldaan gevoel'.

    Bovenstaande is een hele goede observatie van jou! Als je dat na een paar maanden verblijf aldaar al ontdekt dan snap ik niet zo goed dat je er een beetje ontevreden over bent, maar snap het tegelijkertijd ook weer wel. Je conclusie dat je te 'weinig' gedaan zou hebben is een observatie opvatting/ gedachte vanuit onze Westerse cultuur. Alsof het altijd veel doen het juiste en beste zou zijn. Wellicht lopen er nergens zoveel stresskippen rond als onder de blanken!?
    Misschien kun je beter uit de voeten met het gezegde 'eerst kijken dan doen'.

    'Het geheim van ontwikkelingssamenwerking is –denk ik- écht luisteren en geduld hebben. En laat ik daar nu nét niet zo goed in zijn. haha. Ooowww wat is dat moeilijk soms. Ghanezen vertellen eerst een lang verhaal, en aan het einde de clou. Halverwege ben ik vaak al zo afgehaakt, of moe van de inmiddels al zelfverzonnen conclusies, dat ik de uiteindelijke clou mis'.

    Bovenstaande zinnen van jou lijken mij een geweldig mooie uitdaging voor in het nieuwe jaar! Wanneer jij jezelf betrapt op welk moment jij je aandacht verliest en dan feitelijk niet meer echt kunt luisteren, op zo'n moment word jij je er van bewust en kun je tegelijkertijd weer terug naar het hier en nu van hetgeen er wordt gezegd. Geconcentreerd luisteren is heel moeilijk zonder alvast stiekum in onze mind oplossingen te bedenken. Als je dat gaat lukken word je vast en zeker een wijs mens!!

    Succes hè! Liefs en groetjes, Dineke

  • 09 Januari 2012 - 18:08

    Thina:

    Happy New Year meissie!!

    Had je nu naar je andere nr gesmst met oud/nieuw... Heb je die gehad?
    Super dat je het ook goed gevierd hebt!

    Wel gek idd om nu al weer iets 'af te sluiten' de tijd gaat toch best snel...

    Heel veel succes de laatste maandjes op het nieuwe project!

    Veel liefs en een dikke kus van Isa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Bolgatanga

Afrika

November t/m begin januari: verblijf in dorpje Karimenga
(Noord Ghana, ca 25km vanaf stad Bolgatanga)

Karimenga is een mooi en klein dorpje met ca 500 inwoners. Het ligt helemaal in het noorden van Ghana (vrij arm en droog). Ik woon in een Ghanees gastgezin, zij zorgen voor onderdak en eten. De twee maanden dat ik hier zit kan ik wennen en de cultuur leren kennen. Ik ga daar helpen met het ‘’Greenhouse’’ project. Dit project is opgestart met hulp van vrijwilligers, het is een soort ‘’guesthouse’’ waar toeristen kunnen verblijven. De inkomsten gaan naar ontwikkeling van het dorpje. Ik kan helpen met praktische zaken en bijvoorbeeld kijken hoe ze meer toeristen kunnen trekken.
Daarnaast kan ik helpen op het schooltje in het dorp. Het onderwijs is vrij slecht, vooral in de meer afgelegen dorpen. (leerkrachten komen vaak niet opdagen door het slechte vervoer)
Verder ga ik meehelpen met het dagelijkse reilen en zijlen van mijn gastgezin.

Begin januari t/m eind april: verblijf Bolgatanga
(ook Noord Ghana)

Begin januari ga ik naar Bolgatanga, dit is een grotere stad. Ik woon daar ook in een gastgezin in een naburig dorpje. Ik ga werken voor de Youth Harvest Foundation (zie ook www.yhfg.org) Dit is een organisatie die zich bezighoudt met talentontwikkeling van jongeren. Zij werken op 8 scholen in Bolgatanga en geven extra onderwijs/voorlichting training op allerlei gebied. Seksuele voorlichting, family planning, ondernemerschap, landbouw, sport, muziek et cetera.
Ik ga daar samen met andere vrijwilligers meehelpen. Ik zal ook meehelpen trainingen geven et c.
Ik zal me proberen me vooral op business te richten en bewustwording.
Als vrijwilliger zonder onderwijsachtergrond ga ik niet met het doel daar het verschil te gaan maken, maar vooral met het doel andere culturen te ontmoeten en te leren van elkaar.

Half april t/m 4 mei: Rondreizen door Ghana
Ik ga nog 2 a 3 weken rondreizen door Ghana om uiteindelijk in Accra te eindigen en vanuit daar terug te vliegen naar Nederland.

Recente Reisverslagen:

19 April 2012

Het laatste verhaal

25 Maart 2012

Einde in zicht

13 Maart 2012

Familie op bezoek!

18 Februari 2012

Een begrafenis, gewenning en verborgen talenten

11 Februari 2012

jarig, juf spelen en geduld hebben
Suze

Actief sinds 12 Okt. 2011
Verslag gelezen: 737
Totaal aantal bezoekers 195597

Voorgaande reizen:

07 November 2011 - 14 April 2012

Afrika

Landen bezocht: