Hallo allemaal! - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Suze Bosch - WaarBenJij.nu Hallo allemaal! - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Suze Bosch - WaarBenJij.nu

Hallo allemaal!

Door: suzevandenbosch

Blijf op de hoogte en volg Suze

11 November 2011 | Ghana, Bolgatanga

Hier een eerste berichtje van mij vanuit het warme Ghana!

Het gaat heel goed, op dit moment ben ik nog aan het reizen.

Maandagavond kwam ik aan in Accra (aan de zee in het zuiden) ik heb daar geslapen bij Victoria, een Ghanese familie. Dat was gelijk mijn eerste ervaring met de Ghanese cultuur: veel kinderen, primitief wonen en gezelligheid.
Dinsdag heb ik de hele dag in Accra doorgebracht samen met Evens (een Ghanese jongen die werkt voor de organisatie) Hij heeft mij de stad laten zien en we hebben praktische zaken geregeld zoals het wisselen van geld et c. Accra is een drukke stad waar het enorm druk is op straat, overal is er markt.

's Middags zijn we naar het strand geweest. Dat was heerlijk; even lekker uitwaaien. Uitrusten was belangrijk want ik had nog een lange reis te gaan richting het noorden. De volgende dag ben ik op de bus gestapt richting Tamale. Dit is een stad meer in het noorden. de busreis duurde 12 uur. Dat was lang en hobbelige wegen maar ik heb gelijk veel van het land gezien. Het is echt mooi! Met name het zuiden is heel groen; je ziet alleen maar bossen. je ruikt overal vuur en je ziet ook rookpluimpjes van vuurtjes die de mensen stoken. Af en toe kwamen we door een dorp of stad. Dat Afrika levendig en kleurrijk is, valt erg op. Je ziet overal mensen op straat. Het is wel even wennen om opeens op te vallen als blanke!

Tamale is ook een zeer grote stad. Ik ben daar 1 dag geweest en heb ik ook geslapen bij een gastgezin. Ik heb nog 2 vrijwilligers ontmoet die het goed naar hun zin hadden.
Vanauit Tamale ben ik per tro tro (dat is een klein busje propvol mensen en accesoires zoals kippen) naar Bolgatanga gegaan. Dit was 3 uur reizen, maar eerst moest de bus vol zitten voordat deze vertrok, dat duurde ook ca 1,5 uur.
Gelukkig waren de wegen wel redelijk geasfalteerd ;-)

Geluld moet je wel hebben: 'Go with the flow' zeggen ze over Afrika, en dat is zeker waar. Het lukt tot nu toe aardig (voor mijn doen denk ik zelf;-) Niemand heeft hier stress, dus ik ook niet. Dat gaat -gelukkig- best wel vanzelf.

Verder is het wel erg warm, ik denk zeker 35 graden. Over een week of 2 wordt het koeler (dan draait de wind zeggen ze)Het blijft dan koeler t/m februari.

Vandaag en morgen breng ik door in Bolgatanga, en ik verblijf bij een Ghanese vrouw die werkt voor de organisatie (Meet Afrika) Ze zijn allemaal zeer gastvrij.
Zij laat mij de stad zien: bank, internetcafe, vandaag ga ik ook een fiets kopen et c.

Het is wel confronterend om te zien hoe primitief iedereen leeft. De mensen gaan wel mooi gekleed, met name de vrouwen dragen prachtige gekleurde gewaden. Als je ziet in wat voor huizen ze wonen, zou je dat niet verwachten!

Ik kan nu nog genieten van een douche en ventilator boven me bed.... want zaterdag vetrek ik naar mijn echte gastgezin in Kalimenga (1 uur reizen vanaf Bolgatanga) en daar ga ik 2 maanden wonen in een hutje .....

Super spannend en ik heb er veel zin in!!!


Dikke kus Suus

  • 11 November 2011 - 11:52

    Ingeborg Ligteringen:

    Wooooow! Wat heb je al veel gedaan en gezien! En hoe kom je aan al die gastgezinnen waar je slaapt? Ik vind het echt mega stoer en het klinkt helemaal fantastisch! Leuk om ook de foto's te zien. Hebben we er meteen meer een beeld bij!

    Hier gaat alles helemaal lekker. Best grappig om 3 nieuwe collega's te hebben. Maar het klikt onwijs. Hard werken, maar we hebben veel lol. Mis je wel hoor!

    Liefs, Ing

  • 11 November 2011 - 11:56

    Deborah Klein:

    Hoi Suze,

    Wat leuk om zo snel iets van je te horen!! We zaten hier al met smart te wachten. Wat ontzettend gaaf wat je allemaal al hebt gedaan en ontzettend fijn om te horen dat ook alles tot nu toe goed verloopt.

    Pas goed op jezelf! Ik kijk uit naar je volgende verslag!

    xoxo

  • 11 November 2011 - 12:10

    Terese:

    Ha suus,

    Zo te lezen vermaak jij je daar wel..! Wat super leuk zeg..
    Wel lekker dat je er zo even lekker in kan komen, en dan volgende week echt in een hutje ga verblijven..!
    Geniet ervan, en kben nu al benieuwd naar je volgende verhaal..
    (kzag je peukjes nog liggen op een foto, dus tvalt nog mee...;-)

    Liefs..

  • 11 November 2011 - 14:04

    Thina:

    Hi meis,

    Super dat alles goed gaat en fijn weer even wat te horen!!
    Ik vind ze nu al mooi hoor! ;-) Wat een leuke foto's!

    Geniet!!

    Dikke knuffel van ons

  • 11 November 2011 - 14:43

    Simone Kemming:

    Haai lieve Suze

    Wat een fantastische dingen heb je al gezien en je bent nog niet eens 'echt' begonnen :D Kan het alleen nóg maar gaver worden. En mooie foto's al zeg, je gaat inderdaad als blanke echt opvallen!

    Veel plezier en doe voorzichtig!

    Liefs
    Simone

  • 11 November 2011 - 14:55

    Monique:

    Hoi hoi, bedankt voor je sms!
    Leuk wat van je te horen en al die foto's te zien.
    Spannend allemaal hoor... Hey meid veel succes hoor.

    Dikke kus van ons allemaal
    Sander, Monique Bernita, Gerdie, Rutger, Kevin en Bram

  • 11 November 2011 - 15:26

    Danielle:

    heey suus
    wat super leuk om te lezen en te zien waar je ben en wat je allemaal mee maak!
    en wat schattig die kleine zwartjes:) veel plezier daar en doe voorzichtig!!
    liefs danielle en een knufje van sil

  • 11 November 2011 - 16:16

    Marije:

    Ha Suze,

    Wat leuk om te lezen hoe je precies hetzelfde traject aflegt als wij. Doe Mariam de groeten als je nog bij haar bent. En wat is het droog inderdaad! Toen wij in Karimenga waren werd het steeds groener. Jouw foto's staat in contrast met de achtergrond van het bureaublad hier op deze computer. Heel veel plezier in Karimenga!

    Groetjes, Marije.

  • 11 November 2011 - 19:48

    Karla Brons:

    Hoi Suze,
    Leuk zo'n weblog en de foto's! Veel succes en de hartelijke groeten van ons allemaal:
    Lammert, Karla, Gert Jan en Gerrit Brons from Canada

  • 12 November 2011 - 09:40

    Fleurtje:

    Ohhh Suusje, wat waanzinnig gaaf om je verslag te lezen. Hahaha... Ik zie je helemaal rupsen tussen die mensen. Maar vertel eens schat, ben je echt een soort van attractie omdat je blank bent? En straks ben in Kalimenga, zijn daar nog meer vrijwilligers? En wil je please een foto van je slaapkamertje daar maken, ben echt heel erg benieuwd! En wat is je adres?? Sinterklaas heeft natuurlijk ook een cadeautje voor jouw schoentje. Oke... Heel veel vraagjes, maar vind het allemaal zo cool! Dikke kus voor jou schat

  • 12 November 2011 - 10:03

    Els Visser:

    Whow!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Zo trots op jou!
    (en wat n toffe foto die van die mooie boom met het marktje erin!)

    Geniet ervan!

    Greetz, Els

  • 12 November 2011 - 21:01

    Henk En Willy Van Ee:

    Nou Suus veel sterkte daar,hou je taai.

    Groetjes uit Canada.H/W

  • 13 November 2011 - 16:42

    Bernita:

    hee suus, 'k mis je nu al! jammer dat je niet met het oud & nieuw mee kan doen, jij had altijd van die coole vuurpijlen!
    leuke foto's, maar ook wel een beetje zielig, om eerlijk te zijn....'t leek mij ook wel leuk om samen met jou naar Ghana te gaan! maar ja, IK moet helaas naar school.
    'k krijg vrijdag m'n rapport, ben erg benieuwd..

    tot snel en dikke kus bernita...!

  • 13 November 2011 - 18:40

    Mientje:

    Hey daar!!
    en heb je je scrubhandschoen al gebruikt?? of nog niet nodig gehad:)
    Nou we zijn we helemaal op de hoogte van je belevenissen, echt leuk met die foto's erbij enzo zo krijg je er een goed beeld bij! Tante suze lekker buite zei ruben toen hij de foto's zag.
    volgens mij snapt ie nu ook wat "zwarte kindjes" zijn..
    Suc6 met alles!
    Liefs BJ, Ruben, Sophie en mij

  • 14 November 2011 - 12:27

    Sandra Giesen:

    Hééé Suze,

    jeetje, gaaf zeg, wat jij doet! Wat een spannende tijd. Erg leuk om je blog te lezen en de mooie foto's te zien. Geniet er van!!

  • 14 November 2011 - 17:52

    Heikelien:

    He Suze, Zag je link via Jan van I op twitter. Stoer zeg dat je gewoon in Ghana zit! Heel veel plezier en doe voorzichtig!! Groetjes Heikelien

  • 14 November 2011 - 19:12

    Janita:

    Haaa suus,

    Wat een fantastisch verhaal !! En die foto`s dan ... Gaaaff !!
    Wat heb je al veel gezien en beleefd .. En wat zul jij nog een hoop meemaken!
    `k moet wel lachen hoor ;-) zie je al helemaal hobbelend als 'ware blanke attractie' in zo`n tro tro zitten ..!! En die kindjes dan .. Al ant belleblazen en kleuren gegaan?
    Bedankt voor je sms ..! Fijn dat de reis goed verliep .. Hier gaat verder alles goed, net terug van
    een 'vakantie`tje' in Antwerpen .. We hebben wel hele andere soort foto`s als wat jij heb, wat een verschil zeg ..! succes .. En we zijn benieuwd naar je volgende verslag!

    Groetjes van hiero!

  • 14 November 2011 - 20:45

    Vinkie:

    Lieve Suzeltje,

    Wat een verhaal!! Super om te lezen! Een hele rit heb je al achter de rug. Ben trots op je hoor!!!
    Heel spannend, ben benieuwd hoe je gezin is waar je hierna terecht. Zo te lezen zijn de mensen nu toe allemaal heel joris voor je, fijn!! En inmiddels heb je denk ik ook je fiedeltje om mee te planken, ik zie je al touren;)

    Geniet ervan snoes, dikke kus!!!

  • 14 November 2011 - 21:48

    Coby Van Den Heuvel:

    Leuk om te lezen, echt volledig andere omgeving dan Renswoude :-) !Veel succes met je volgende etappe, ben benieuwd!

  • 15 November 2011 - 17:29

    Bea:

    hee lieve suus,

    wat leuk om te lezen wat je daar aant doen bent.. en die foto's echt super gaaf daar!
    veel succes!!

    liefs

  • 15 November 2011 - 21:37

    Meta:

    Hee Suze!

    Leuk om je verhalen te lezen! Ben benieuwd naar je volgende.
    En mooi dat het goed gaat met je!

    Groetjes Meta

  • 16 November 2011 - 17:35

    Jacolien:

    Ha Suze!
    nou zo te lezen heb jij het daar al aardig naar je zin! wat een mooie fotos ook. lijkt me echt een heel mooi land! leuk om zo te lezen, we gaan je verhaaltjes zeker elke x lezen. en Renske vind het heel leuk om de fotos van de ''chocolaatjes'' te kijken';-)
    hier is het trouwens wel wat kouder, smorgens krabben!
    nou meid doe rustig aan! en ben benieuwd naar je volgende verhaal.
    liefs van ons

  • 16 November 2011 - 23:48

    Gerrit And Gert Jan :

    hi tante suze how are you doing? nice pictures. I love them. I wanna go there too with you. Are there elephants or not? Did you ride on one? that must be fun! I hope you send soon more pictures. xox Gerrit Brons

    hi suze hows it going I hope you are having fun in Ghana I would like to go there for a week or so
    but I have to go to school must be hot there different by us because we had snow last week
    but it's gone now the cows went away today to an auction. May God keep you and bless you and your work bye.
    xoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxo GERTJAN BRONS

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Bolgatanga

Afrika

November t/m begin januari: verblijf in dorpje Karimenga
(Noord Ghana, ca 25km vanaf stad Bolgatanga)

Karimenga is een mooi en klein dorpje met ca 500 inwoners. Het ligt helemaal in het noorden van Ghana (vrij arm en droog). Ik woon in een Ghanees gastgezin, zij zorgen voor onderdak en eten. De twee maanden dat ik hier zit kan ik wennen en de cultuur leren kennen. Ik ga daar helpen met het ‘’Greenhouse’’ project. Dit project is opgestart met hulp van vrijwilligers, het is een soort ‘’guesthouse’’ waar toeristen kunnen verblijven. De inkomsten gaan naar ontwikkeling van het dorpje. Ik kan helpen met praktische zaken en bijvoorbeeld kijken hoe ze meer toeristen kunnen trekken.
Daarnaast kan ik helpen op het schooltje in het dorp. Het onderwijs is vrij slecht, vooral in de meer afgelegen dorpen. (leerkrachten komen vaak niet opdagen door het slechte vervoer)
Verder ga ik meehelpen met het dagelijkse reilen en zijlen van mijn gastgezin.

Begin januari t/m eind april: verblijf Bolgatanga
(ook Noord Ghana)

Begin januari ga ik naar Bolgatanga, dit is een grotere stad. Ik woon daar ook in een gastgezin in een naburig dorpje. Ik ga werken voor de Youth Harvest Foundation (zie ook www.yhfg.org) Dit is een organisatie die zich bezighoudt met talentontwikkeling van jongeren. Zij werken op 8 scholen in Bolgatanga en geven extra onderwijs/voorlichting training op allerlei gebied. Seksuele voorlichting, family planning, ondernemerschap, landbouw, sport, muziek et cetera.
Ik ga daar samen met andere vrijwilligers meehelpen. Ik zal ook meehelpen trainingen geven et c.
Ik zal me proberen me vooral op business te richten en bewustwording.
Als vrijwilliger zonder onderwijsachtergrond ga ik niet met het doel daar het verschil te gaan maken, maar vooral met het doel andere culturen te ontmoeten en te leren van elkaar.

Half april t/m 4 mei: Rondreizen door Ghana
Ik ga nog 2 a 3 weken rondreizen door Ghana om uiteindelijk in Accra te eindigen en vanuit daar terug te vliegen naar Nederland.

Recente Reisverslagen:

19 April 2012

Het laatste verhaal

25 Maart 2012

Einde in zicht

13 Maart 2012

Familie op bezoek!

18 Februari 2012

Een begrafenis, gewenning en verborgen talenten

11 Februari 2012

jarig, juf spelen en geduld hebben
Suze

Actief sinds 12 Okt. 2011
Verslag gelezen: 1039
Totaal aantal bezoekers 196812

Voorgaande reizen:

07 November 2011 - 14 April 2012

Afrika

Landen bezocht: